Nordica pjäxor, uppför och utför.

Randonnée eller vanliga pjäxor . . ?

Jag undra om någon har erfarenhet eller bara tycker något om Nordicas pjäxor. Jag har funderat på att köpa randonnée bindnigar men tvekar lite när det kommer till pjäxor. Ja åker en del i pisten (den bör kunna klara en heldag i pisten)och känslan när jag kör nerför är viktigare än uppför, men jag vill samtidigt inte ha så ont i fötterna eller vara så trött i benen att jag inte pallar åka ner bara för att man har knatat i en timme eller två.
Så igenligen undrar jag villka slalom pjäxor som e bra att gå uppåt med (om det finns några), eller villka randonnée pjäxor som ger mer eller mindre samma kännsla som "vanliga" när man ska ner.
Vore också trevligt med lite förslag på märken och modeller av randonnée pjäxor som har bra åkegenskaper.
//Erik
[Ändrat av dega 2001-12-01 kl 00:29]
 
Randonne eller vanliga pjuck

Bra fråga
Jag har provat båda.
Fördelear med en Randonne pjäxa är ju vikten och viktigt är ju gummisulan för överlägset fäste när du går på fötterna så att säga. Du har väl någon gång svurit över hala skor på en hal bergskamm. Dessutom får du ett längre och mindre tröttande steg när du ställer om till gåläge. Men en stor nackdel är ju stabiliteten. Kör du på lättåkta korta lagg är det väl ok, men skall du ha en par långa styva störar är det ganska jobbigt med för softa pjuck.
Jag har kört en säsong på Nordica tr men efter att försökt modifiera dom på alla möjliga sätt för att få dom styvare utan att lyckats har dom blivit stående på hyllan. Men jag har polare som är mycket nöjda med sina Scarpa Denali.
Om du kör på racingpjuck får dom inte vara för hårda och du skall kunna knäppa upp översta spännet utan att få skavsår. Ett tips för att få dom lättare är Raichles eller Conformables innersko som väger nästan ingenting. Dom värms i en ugn, det går med en som används till Salomons comfortfit innerskor.
Lycka till
 
Randonné eller inte...

Om du inte har tänkt att göra längre turer än 1-2 timmar uppåt bör du överväga secura-fix, en istegs bindning som du sätter i dina vanliga alpina bindningar. Och du kan lätt gå kortare sträckor i dina vanliga slalompjäxor.

Om du iallafall ska köpa randonnépjäxor och prioriterar utförsåkningen framför komforten uppför tycker jag att Scarpa Denali är det bästa alternativet. Jag använder Denali själv då jag arbetar som pistör. Scarpas läster är dock gjorda för smala fötter, alternativet för bredfotade är Nordica.

Mårten
 
randonne eller vanliga pjuck

Ok visst går det med Securafix eller med alpine trekker. Men varför lägga ner pengar på en flintagrej som man i alla fll inte blir nöjd med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.