"Lighta" pjäxor med Raichle/Conformable!

Är den någon som vet hur mkt vikt man sparar in om man byter ut sina vanliga innerskor till ett par formbara från Raichle eller Conformable?
Funderar om detta är ett alternativ till att köpa speciella randonee pjäxor typ Denali?

Ett par vanliga Alpinpjäxor väger cirka 5 kg.
Ett par stadiga rando pjäxor väger cirka 4 kg.
Vad kan ett par alpinpjäxor med utbytt innersko väga måntro?

Iofs tappar man ju gångläget med alpinpjäxorna så det kanske inte är något alternativ ändå?
 
du får stiff-heela.. :) dvs knäppa upp pjäxan helt och sedan mata på.

vilket kanske inte är bekvämt. Funkade väl bäst med bakistegspjäxor.

secura fix / alpine trekker kanske kan vara något.
 
Nja

Stiff heela? Nja det går, men det går långsamt! ingen höjdare direkt!
Har hört historier om folk i Canada som stiffheelar ganska ordentliga turer. Det går inte fort men dom komer fram :)

Nu var det inte riktigt det jag frågade om, Jag har inte sagt något om bindnig osv.
finns det någon anledning varför man inte skulle kunna knata omkring med alpinpjäxor i ett par Diamir bindningar?

Vikt mässigt är det ju inte så stor skillnad på alpinpjäxor och tex Denali. Det som verkligen skiljer är gummisulan och gångläget. Är dessa 2 faktorer så viktiga att det motiverar att ha 2 par pjäxor?
Det är det jag försöker lista ut!

Min teori är att så länge man stannar på skidorna så kvittar gummisulorna.
Om det bara brantar på lite så spelar gångläget inte så stor roll heller? (klart det är bra med gångläge men är det nödvändigt?)
Jag vet inte.

//David
 
viktbesparing

Tjena
Visst tjänar du vikt med Raichle respektive Conformable innerskor. Ca ett halvkilo, jag har bytt ut mina innerskor till ett par Conformable i ett par Salomon dojor.
Det går ju bra att gå med slalomskor men gångläget på ett par randonne skor gör att du får ett längre steg utan att anstränga dej.
Gunnar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.