Nödsovsäck/filt

Hej!
Är det någon som har sett riktig test av nödfiltar/säckar?
Då menar jag en där man verkligen mäter temperatur, luftfuktighet med mera.
Som det ser ut nu så är det bara vad tillverkaren säger att de tål.
Som tillexempel att de ska kunna reflektera värme upp till 90 % osv...
 
Hej!
Är det någon som har sett riktig test av nödfiltar/säckar?
Då menar jag en där man verkligen mäter temperatur, luftfuktighet med mera.
Som det ser ut nu så är det bara vad tillverkaren säger att de tål.
Som tillexempel att de ska kunna reflektera värme upp till 90 % osv...
Vetenskapliga tester vore intressant. Tillverkarna vet nog rätt bra men deras kunskap i frågan säljer inget bra. Än värre är det med alla dessa "företagare" som kränger nödfiltarna på nätet och påstår helt orimliga saker.
Upp till 90% reflektion av strålningsvärmen skulle kunna vara en möjlig siffra.
I reklam ses ofta en person krypa ner och lägga sig direkt på kall yta. Kunduktionen lär göra att risken för snabb ihälfrysning är uppenbar.
Det tredje sättet för värmeöverföring/bortledning är konvektion och här hjälper ju ett vindtätt lager till men är det tätt blir det fuktigt och då blir det ytterligare konduktion.
 
Precis som Larssky skriver kan man förlora värme på flera sätt, och det gäller att förstå vad dessa oisolerade nödsäckar med silverbelagd inneryta gör och inte gör. De reflekterar tillbaka kroppens värmestrålning. I praktiken kommer alla med silverbelagd inneryta vara ungefär lika "bra" på det, lika halvbra på att hindra konvektionsförluster, och lika dåliga på att hindra ledningsförluster.

Det finns alltså en anledning till att vi inte hittar några tester - det är inte lönt att betala för några.

Jag har faktiskt med en sådan "nödsäck" (100 g) när jag lämnar baslägret för en ensam topptur e.d., men då har jag också med mitt liggunderlag av evafoam (140 g), min dunjacka och gärna ett extra värmelager även för benen.
Med det kittet vet jag att jag kan bli liggande ett bra tag i väntan på hjälp utan att frysa ihjäl. Med bara säcken hade jag inte klarat mig.

Sen gäller det att hantera kondensen, men på kortare sikt klarar man sig med tjocka fuktbuffrande klädlager (läs ull) och såklart med att hålla näsa/mun utanför säcken. Så småningom får man öppna den lite med jämna mellanrum och vädra så gott man kan, men visst är det ett olöst problem.
En nödsäck med "andasfunktion" vore toppen, jag skulle köpa en sådan direkt.
 
Senast ändrad:
Som nödutrustning har jag en Snugpak sommarsäck, tror den hette travelpak, inte supervarm men i kombination med de varma kläder jag ändå har duger den för några timmar.
Det bästa är att den tar upp en tredjedel av min dagsturssäck så det finns plats för mat o termos mm.
 
Fjellduken med foder är ju välbeprövad och har nog testats också. Finns numera flera olika tillverkare också. Men då är vi långt förbi 100 gr, mer åt kilohållet.

Men en dylik på vintertur ersätter både vindsäck och tjockare lägerkläder och fungerar som förstärkning av sovsäcken för de som ändå använder fuktspärr inuti.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
imBe Varm och vattentät filt Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.