Nissedal

Tänkte dra iväg till Nissedal och köra några lättare turer. Då jag är lite ringrostig vad gäller längre turer så undrar jag om man klarar sig med ett 60m rep på leder som Haegar, Mot Sola eller Via lara eller om man måste köra dubbelrep i händelse av firningsbehov.
 
Upp kommer du med ett 60 meters enkelrep. Mot Sola har standplatser som går att fira från, vissa behöver backas upp för den tyngsta klättraren (som går först). Då behövs 60 m dubbelrep. Via Lara och Hägar är helt obultade, det är upp till din egen ekonomi och ditt eget rack om du vill bygga stand efter 30 eller 60 meter om du måste fira av.

Björn
 
Efter krux repan på Mot Sola blir det lite svårare att fira av då den traverserar rätt bra.
På Via Lara tycker jag ni borde köra med dubbelrep så att ni kan fira av på någon av lederna till vänster och hinna klättra en led till om ni har varit snabba.
 
Efter att klättrat Via Lara rekommenderas att fira ner Gone with the weed. Vars ankare (två limbultar om jag minns rätt) är lätt att hitta bara några meter från Via Laras utsteg.
 
Sen är ju inte lederna och anmarscherna så svåra, det går faktiskt bra med två 60 meters enkelrep! Billigare att låna ihop det än att gå och köpa dubbelrep som blir sällan använda.

Björn
 
Japp, hade faktiskt med ett extra enkelrep på Via Lara, för att ev fira från Agent Orange eller nåt bultat. Sen blev det istället promenad ned, runt. Det är en lång promenad och det hade nog varit bättre att fira istället för att promenera.

Klättertekniskt så är det väl egentligen så att den som funderar på Mot Sola eller Haegar, inte kommer att behöva fira från Via Lara, annat än som retur (vilket då sker på andra leder), eftersom Via Lara i princip tillåter att man fullföljer oavsett väder - åtminstone för den som kan tänka sig att klättra nån av de svårare lederna.
 
Om man ska ha med ett extra enkelrep så stoppa det i ryggan på andemannen. Som nybörjare så ledde jag en hel del längre turer med dubbla enkelrep, något som jag ångrar nu när jag förstår bättre.
 
Jag har både firat och gått runt ganska många gånger. Tror tidsvinsten med firning märks mest om man ska ta en led till i närheten. Det är ett jäkla bök med långa flacka svafirningar. Även om man jämviktsfirar samtidigt på varsin "rephalva" tar det ungefär lika lång tid som promenaden runt, från parkering till parkering. Och så befinner man sig i utsatt läge rätt länge.
Helt rätt att ha extrarepet i andremannens rygga förresten, det är smidigare. Tänkte inte på att skriva det.

Björn
 
när på sommaren är det bäst att klättra i nissedal?

ni som vet...
om man inte gillar att klättra i regn typ...
undrar anna
 
haha:)

solklart så klart:) men...undrar dock om det finns någon månad som kan rekommenderas..
kram till alla som vill från anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
leissner Klätterbart i Nissedal nu? Alpin / Bigwall 6
Michel.B Aid-led i Nissedal? Alpin / Bigwall 2
Mangster Vilken led efter Via Lara i Nissedal? Alpin / Bigwall 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.