Nepal lukla 09, råd tack!

Hej där ute!

Hoppas alla mår fint i det svenska vinterlandskapet! Själv befinner jag mig i Nya Zeeland och gör så mkt jag kan av mitt besök i detta vackra land.

Det är som så att jag vill ta mig till Nepal och vandra kring Mt Everest runt mars 09. Problemet lyder som så: Har tyvärr som vanligt en begränsad budget och vill ta mig från Thailand där jag först ska möta upp några vänner och resa med ett tag. Därefter vill jag ta mig till Nepal på smidigaste sätt! Jag frågar då er vana bergsfolk om ni har några bra tips på hur jag ska te mig?

Lukla är lockande, ev mt Everest basecamp över en natt för att sedan traska omkring i den vackra miljön på lägre höjd. Flyget kostar tyvärr 5000 kr för mycket från thailand och när om liggande länder. Vad säger ni om tåg? Bör man resa själv till Nepal? Tillstånd etc? Ge mig alla tips ni har! Behöver så mkt info som möjligt. Planerar ett besök runt den 8 mars till 1 april 09.

Hemskt tacksam för hjälpsamma svar=)!

MVH

Eric Blomqvist
 
Thailand-Nepal

Nu var det inte igår jag skulle ta mig denna sträcka men för sju-åtta år sen så var i alla fall landvägen ett stort och mycket tidskrävande projekt. Nu går det väl betydligt smidigare med tåg till Lhasa som inte fanns då och avsevärt bättre vägar i Laos och Tibet.. Hur som helst så skulle jag aldrig i min livstid utsätta mig själv för en dylik resa utan att åtminstine ha en månad, helst flera, på mig så att det finns lite tid till att stanna på vägen,typ norra Laos, Yunnan och Sichuan i Kina och även kolla runt lite i Tibet.

Jag har flugit med Biman Bangkok-Kathmandu via Dhaka för i runda slängar en tusing. Thai är lite dyrare, vill minnas att jag betalade någonstans runt 12-1500 enkel väg, ToR var inte mycket dyrare, typ 2000. Du måste boka via en agent i bangkok för att få dessa priser, det går inte från Sverige och säkert inte från Nya Zeeland heller. Priset med Biman är 7-8 år sen och priset med Thai är väl för 4 år sedan.

Klart du ska resa själv till Nepal, det är hur enkelt som helst. Du kommer att träffa massor med folk i kathmandu och under trekkingen. Tillstånd är billiga och fixas snabbt och smidigt på plats.

Jai Nepal!

.daniel
 
Ett annat alternativ kan vara att flyga till Calcutta och därifrån åka buss till Kathmandu. Om jag inte missminner mig så är det en nattbuss till gränsen och sedan tar det minst 12 timmar till. Jag åkte nattbuss från Calcutta till Darjeeling och sedan vidare därifrån.

//Anna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.