Navigera i alpin miljö

Hej.

Jag och min flickvän gillar att klättra i berg, och försöker bli mer och mer självständiga. Fördelen med en guide är att de hittar, men vi vill slippa guide. En av svårigheterna är att allt ser ganska lika ut, samt att man ofta rör sig i mörker.

1. Hur navigerar man bäst i alpin miljö? Karta+kompass+höjdmätare?

2. Hur lär man sig navigera? Trial and Error? Kurs? Orientera?

mvh//Tobias
 
Jag hade en skidguide en gång i Alperna, vars navigationsutrustning bestod av karta, höjdmätare och kikare. Kikaren använde han till att identifiera var han befanns sig relativt bergssidan mittemot på andra sidan dalen. Nuförtiden är ju GPS väldigt användbart, i synnerhet om man i förväg lagt in lämpliga waypoints på strategiska ställen, tycker jag.

Annars är väl största vitsen med en guide inte att tala om var man befinner sig, utan var man BÖR befinna sig. I alpin terräng brukar rätt vägval vara svårare än att hitta målet många gånger.
 
Hej.

Jag och min flickvän gillar att klättra i berg, och försöker bli mer och mer självständiga. Fördelen med en guide är att de hittar, men vi vill slippa guide. En av svårigheterna är att allt ser ganska lika ut, samt att man ofta rör sig i mörker.

1. Hur navigerar man bäst i alpin miljö? Karta+kompass+höjdmätare?

2. Hur lär man sig navigera? Trial and Error? Kurs? Orientera?

mvh//Tobias

1. Bara karta. Släpp aldrig kontakten. Följ med hela tiden och hitta riktmärken i naturen. Höjdmätare har min kompis. Bra komplement till kartan. Speciellt om man är i ett massiv med flera toppar. Sen är det bra att veta "hur långt det är kvar".

2. Trial and error som du skriver. Tror det finns kurser annars är det väl bara att gå med i orienteringsklubb. Om du skulle hitta någon kurs får du göra posta. Skulle vilja bli bättre med kompassen.

/ Daniel
 
Frågan du måste ställa dig är vad du vill ha ut av din alpina tur.
Är det skidåkningen som är prio till exempel så förlorar du otroligt mycket på om du ska kika på en karta hela tiden.
Är det en vanlig fjällvandring/åkning vi pratar om så är det en annan sak.

Ska jag njuta av skidåkningen till exempel i Alperna så blir det med en guide, de vet var vi är och de vet var vi inte bör vara i området.

Åker jag här hemma har jag karta med mig om jag är uppe på fjället men använder min GPS för att få en snabb översiktsbild på var jag är och hur jag ligger till relativt mot mitt mål.
 
Kort kan man väl säga att ju brantare det blir, desto viktigare blir höjdmätaren och desto mindre nytta har du av kompassen.

GPS ersätter förstår både kompass och höjdmätare, men bara så länge den fungerar (och batterierna räcker)
 
Klättring

verkar vara det du sysslar med.

Då är det tveksamt om du har nytta av en GPS om du inte har tillgång till GPSspår avseende anmarsch klätterled/nedstigningsled. Men med bra topografisk karta i både tryckt form och i en GPS kanske du kan peta in leden med utgångspunkt från guidebokskisser.

En liten varning är på sin plats avseende att det i bergsterräng är vanligt med reflexsignaler som ger orimliga GPS-positioner speciellt i raviner.

Övning ger färdighet. Förlita dig inte på enbart GPS utan använd höjdmätare och tryckt karta samt kompass parallellt.

Thure
 
Hej på er,
Det finns trygga sätt att färdas i alpin miljö. Nu utgår jag ifrån att ni har koll på hur ni på ett säkert sätt färdas i och kan göra bedömningar på lavinriskområden.

GPSen är ett komplement till kartan och kompassen och ett mycket bra sådant.
Garmins 60 CSX är ur mitt sätt att se det, en av de bästa på marknaden till ett hyfsat pris.
Jag anser att ni skall lära er karta och kompass så att ni behärskar det till 100%. Det är grunden och ett "måste", sen kommer de övriga finnesserna.

Navigeringen kan jag ge några tips på.

1. Göra en navplan(Navigationsplan för dålig sikt.)

Syfte: Ett instrument för en säker navigering i fjällmiljö.
Den planerar du i förväg och den hjälper dig under turens gång att hitta rätt. Nu kan jag inte förklara på denna plats hur denna görs, men jag kan skicka dig ett mail med lite info om detta.
Kortfattat: Du tar ut ett antal färdben med max 1000 meter/ben till ditt slutmål.
Varje färdben har riktning, trackback, avstånd, höjd start/mål (är det uppför eller nedför? m a o ) tidsåtgång för färdbenet. Antal dubbelsteg m.m.. detta tar du ut på varje ben och därigenom få fram en plan på din färd. Följer du denna är du säker.

2.Stegning
Syfte: du vet nästan exakt hur långt du gått och då troligtvis vet var du befinner dig på kartan.
Lär er hur många dubbelsteg ni tar på 100 meter i olika terräng. Detta är en rätt säker metod.
Ta ut riktning med kompassen (max 1000meters färdben), håll den benhårt i riktiningen och du kan med stor säkerhet komma till rätt ställe i totalt mörker eller dimma.
(Nackdel: Du ser ingening annat än kompassen under färden till nästa hållpunkt men det är klart är det whiteout eller mörker så spelar det kanske minder roll......)

3. Träna BOXnavigering
Syfte: Du lär dig gå i kompassens riktning och lita på dina dubbelsteg.
Den kan du göra på vilken öppen yta som helst.
Syfte: Bli säker sin stegning och följa kompassen.
Du vet att tu tar t ex 65 dubbelsteg på 100 meter (ungefär. Brukar ligga på 60-65 beroende på benlängd)
Funkar så här: Du tar med dig en 360 graders kompass och förslagsvis en stav.
Platsen kan vara en stort hyfsat slätt fält. Du startar lämpligtvis på noll grader, går dina 100 meter(65 dubbelsteg) och sedan vrider du kompassen till 90 grader, går hundra meter, vrider kompassen till 180 grader, går hundra meter, vrider till 270 grader går hundra meter och då bör du ha kommit till din start punkt. Max tillåten felmarginal(med hundra meters ben: 5-7 meter)
Du kan ju förlänga stegen till 200 meters färdben eller 300 hundra....
(Du kan ju använda GPSen som lite koll hur du går eller ta fram 100 meter om du inte har ett måttband)
Ett bra sätt att öva sin personliga navigeringsfärdighet.

Dessa sätt används inom försvaret.

Lycka till!
Fjällinstruktören
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.