Nån som testat SCREEN MAGNIFIER?

Kincop; sa:
Verkar smått intressant för mig som tycker skärmen på min Garmin 60CSx är liten när jag navigerar under mc körning.
Hmm.. åsikter/uppfattningar/tips?
Den främsta nackdelen som jag ser det är att man verkar vara tvungen att vika undan den för att trycka på knapparna vilket för mig skulle vara alldeles för störande för att vara aktuellt. Man kan också undra hur stadigt den sitter i fartvinden på en motorcykel? Varningen som de har på den webbsida du länkar om risken för att den blir ett brännglas stämmer också till eftertanke.

Jag skulle nog i första hand försöka flytta GPS:en närmare om jag hade svårt att läsa på den. Vad har du för motorcykel och var är enheten monterad?
 
För bra för att vara sant?

Ja, nog har du rätt alltid! :)
Det lät lite för bra för att vara sant. Men visst, tanken är god att man skulle kunna förstora skärmbilden.
Jag har en BMW F650GS och enheten är monterad med en RAM arm+hållare. Jag har kommit på att det är ovanan vid att inte ha tillgång till röstguidning och som gör att jag måste förlita mig enbart på synen som "stör" och egentligen inte själva storleken på skärmen!! (psykologiskt krångligt detdär!)
Dock ÄR skärmbilden liten särskilt om man samtidigt ska ha 2st datafält aktiverade som åtminstone jag behöver. Hoppas Garmin inför en uppdatering där man kan ha transparanta datafält..
Tack för svar!
BR, K
 

avslutad210712

Gäst
Re: För bra för att vara sant?

Kincop; sa:
Hoppas Garmin inför en uppdatering där man kan ha transparanta datafält..

Japp det kommer och den kommer att heta Garmin Vista. Tyvärr innebär det att du måste byta ut din 60CS mot en sk 600CS med tiodubbla prestanda samt ett licensieringsförfarande som gör att du måste ringa till Microsnyft, förlåt Garmin, var tionde timme året om för annars stämplas din GPS som en sk piratGPS och brinner upp *L*.
 
Pessimist?

Kanske är jag pessimist nu, men jag har svårt att se att den här prytteln ska kunna fungera när du kör. Hur du än monterar den kommer du förmodligen att få vibrationer i den, åtminstone om du monterar den som på bilderna, så mitt tips är att du inte kommer att se så mycket. Men när man står still så är det nog alldeles utmärkt.
 
Re: För bra för att vara sant?

Kincop; sa:
Jag har en BMW F650GS och enheten är monterad med en RAM arm+hållare.
Ja då sitter du ju upprätt och kan förmodligen inte komma så mycket närmare enheten så då är det inte mycket att göra där.
Jag har kommit på att det är ovanan vid att inte ha tillgång till röstguidning och som gör att jag måste förlita mig enbart på synen som "stör" och egentligen inte själva storleken på skärmen!!
Jag har kört med lika stor skärm (GPS V i Touratech-hållare på fågelpinnen) och upplever den inte som en begränsning när enheten autoruttar. Då körde jag ändå med fyra datafält (men liggande skärmlayout). De gånger jag verkligen saknade större skärm var däremot när jag själv ville detaljstudera kartan.

Min strategi som gör att jag egentligen inte saknar röstguidning när enheten autoruttar är att ha ett datafält som visar "Distance to next". Då kastar jag bara en snabb blick där och vet ungefär hur långt det är kvar till nästa sväng. Jag vet att svänginstruktionen kommer att dyka upp när det är något hundratal meter (mer på motorväg) kvar och kan titta efter den just då. Detta tycker jag funkar så bra att jag faktiskt inte brytt mig om att fixa röstguidningen på motorcykeln trots att min nuvarande enhet klarar det.
Hoppas Garmin inför en uppdatering där man kan ha transparanta datafält..
Jag gissar att man till 60-serien bestämt sig för vilken funktionalitet som efterfrågas och mer koncentrerar sig på buggfixar nu. Transparenta datafält är nog mer efterfrågat på fordons och framförallt marinnavigatorer än på en friluftsenhet som 60-serien.

Min lösning på det hela var att prioritera bort friluftsanvändningen och istället köpa en 276C som är perfekt anpassad för fordons- och marinbruk. Den har dubbelt så stor skärm, transparenta datafält, röstguidning och är mycket snabb.
 
Re: Re: För bra för att vara sant?

PR; sa:
Min strategi som gör att jag egentligen inte saknar röstguidning när enheten autoruttar är att ha ett datafält som visar "Distance to next". Då kastar jag bara en snabb blick där och vet ungefär hur långt det är kvar till nästa sväng. Jag vet att svänginstruktionen kommer att dyka upp när det är något hundratal meter (mer på motorväg) kvar och kan titta efter den just då. Detta tycker jag funkar så bra att jag faktiskt inte brytt mig om att fixa röstguidningen på motorcykeln trots att min nuvarande enhet klarar det.
Jag har kommit mig att använda enbart 2st datafält varav ena oxo är just Distans till nästa o den andra är Distans till destination. Vidare har jag lagt in Gir översikt före och Aktuell rutt ligger efter Karta så då är det enkelt att mha Quit resp. Page knapparna snabbt få ytteligare info.. Håller alltså med dig helt på den punkten även om det ff är lite ovant att komma ihåg att kolla regelbundet efter VARJE sväng! :)
PR (Pelle Rindar) skrev:Jag gissar att man till 60-serien bestämt sig för vilken funktionalitet som efterfrågas och mer koncentrerar sig på buggfixar nu. Transparenta datafält är nog mer efterfrågat på fordons och framförallt marinnavigatorer än på en friluftsenhet som 60-serien.

Min lösning på det hela var att prioritera bort friluftsanvändningen och istället köpa en 276C som är perfekt anpassad för fordons- och marinbruk. Den har dubbelt så stor skärm, transparenta datafält, röstguidning och är mycket snabb.

Du verkar ha rätt här, men forhoppningsvis så dyker det upp framledes. Anledningen till att skaffa just 60CSx är att man kan ha den för fordonsnavigering för att sedan direkt när man kommer fram plocka av den o använda den i naturen eller var man nu behöver en handhållen enhet med bra batteritid o smidig storlek. Att den sedan har SirfIII gör inte saken sämre. Men visst, om 276c dyker upp i ny skepnad med senaste Sirf chip så hamnar man i annat läge..Hmm
[Ändrat av Kincop 2006-07-24 kl 00:00]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.