Myggmedel

Jag käste i en ressension om mygga. Där föreslog någon ett medel som heter Nordic summer. Vet någon nåt om detta?

Pelle
 
MyggA

Hmm, har för mig att någon hade ett förslag på ett nytt dundermedel (du som testat någonstans i Övertorneå trakten, hör av dig med mer info).

Annars är MyggA det bästa medlet jag testat hittills.
Förutom den klassiska Beckoljan som luktar härligt och bränner så på huden att man glömmer alla myggstick :)

Nordic Summer är en blandning av Beckolja och Djungelolja, men i fastare form för att inte vara så kladdigt. Funkar rätt bra, lite "mildare" än ren beckolja för att skona huden men fortfarande med den friska tjärdoften.

Samtliga här nämnda medel bör gå att få tag på i vilken friluftsbutik som helst. Även flertalet livsmedelsbutiker brukar sälja det mesta. Och som en sista (första?) utväg kan du gå till Apoteket.

/mats
 
Nordic summer har jag provat några gånger och det fungerar ganska bra. Det finns att köpa på många ställen i norra Sverige, i söder är det svårare att hitta det. Officiellt tror jag inte man får kalla det myggmedel eftersom det inte är godkänt av Kemikalieinspektionen (vilket såvitt jag vet alla myggmedel måste vara). Sedan kan man ju fråga varför det inte är godkänt, är det något lurt med det? Vissa typer av tjärpreparat har visat sej ha irriterande effekter (även cancerframkallande påstås det) och tjära ingår ju i Nordic Summer/Beckolja. Men fungerar gör det, även om det luktar och kladdar en del. MyggA tycker jag fungerar bra mot mygg, dock inte mot knott. Nyligen har det kommit ett medel som heter Mosiguard på apoteken, och det tycker jag (hittills) fungerar minst lika bra som annat jag provat. Lite stor förpackning bara (spray).
 
Samma aktiva ingrediens

Av innehållsdeklarationerna att döma innehåller alla myggmedel samma sak, n,n-dimetyl-m-toluamid (vad det nu är för en elak liten molekyl). För 10 år sedan ingick dessutom 2-etyl-1,3-hexandiol och dimetylftalat; så står det på min av totalförsvaret tillhandahållna "Myggstift 70".

De två senare substanserna utgick ur recepten eftersom ingen kunde visa att de var ofarliga, vilket tydligen gick för den förstnämnda.

FOA, har jag för mig, forskade fram ett alternativt myggmedel för ett par år sedan som var baserat på mandelsyra och jag har aldrig hört någon säga annat än att detta var totalt värdelöst.

Beckolja och Nordic Summer luktar ju tjära och har den goda egenskapen att maskera andra lukter..

Här står det förresten hur myggmedel fungerar:
http://school.chem.umu.se/Experiment/showExp.php3?expId=109
De små liven blir tydligen däppta i däsan.
 
muskol

För länge sedan fick jag en flaska Muskol av en Kanadensisk kopis som jobbat som trädplantere i kanada. Han sa att det var det bästa. Det står att den innehåller 95% deet. nån som vet något om detta medel?
 
Reklamera mera?

Bara en liten fundering..

..tror det står på MyggA flaskan att medlet ger ett "totalt skydd i minst 8 timmar" eller nåt sånt. Jag skulle bli mycket förvånad om någon kunde meddela att dom upplevt det i myggrika trakter. Alltså handlar det om falsk marknadsföring, för en produkt som dessutom är snuskigt dyr. Nåt för Sverker Olofsson det!

För övrigt tycker jag också att MyggA är det bästa medlet på marknaden, som inte känns allt för giftigt.

/Per
 
DEET!

Hej Egel!
Angående "DEET" så hittade jag svaret med hjälp av (Svartöra) Daniel’s länk här ovan! -Tack Daniel!
Intressant studie som jag rekommenderar att Ni som är intresserade kikar lite närmare på.

1.000.000.000.000.000 Myggor kan inte ha fel, Norrbotten är fantastiskt!

Trevlig sommar /Lasse (Använder inte myggmedel)
 
Autan

Tafone, jag tror du syftar på ett inlägg om medlet "Autan". I inlägget framgick dock ej var man fick tag på det.
Luskade runt lite på nätet och hittade det på Kemikalieinspektionen sida: http://www.kemi.se som godkänt! myggmedel. Det är tillverkat/marknadsförs av Bayer. I Patient-fass: http://www.patient-fass.nu/forms/pfassw.htm fanns nedanstående kontaktuppgifter om Bayer:
Bayer AB, Affärsområde Farma, Drakegatan 1, Göteborg
Postadress: Box 5237, 402 24 Göteborg
Telefon: 031 - 83 98 00
Telefax: 031 - 40 20 57

Kontakta dem, de vet nog var det säljs. (Apoteket?)
 
MyggA + Versal

En egen rekommendation...
Fick tips för några år sedan om kombinationen MyggA och Versal.
Versal är ett antihistamin (allergimedel) som säljs receptfritt på apoteket, tas 1 tablett/dag. Dyrt - men Gud va bra! Testade det under en vecka i Padjelanta 1998 och de mygg som inte brydde sig om MyggA utan stack mig ändå, orsakade inga större besvär. (Versal dämpar reaktionen.)

Skall upp till Giebmegáisi (Kebnekaise) två veckor i augusti i år och då åker MyggA + Versal med !

(Kostade 1998 c:a 7 kr/tablett, men för oss känsliga stadsbor kan det vara värt det att slippa besvären den/de veckor vi slåss med myggen i Lappmarkerna.)
 
!!

Jag skulle vilja passa på att höja ett varningens finger för myggmedel innehållandes tjärämnen (bäckolja m. fl.). Detta då dessa i kombination med solexponering kan ge upphov till soleksem - en inte allas skojig företeelse som man får dras med resten av livet.

Man kan inte blunda för dessa myggmedels effektivitet, men man bör tänka sig för.

V h
Björn
 
Mycket snack blir det...

Om man vill ha ett mygg/knottmedel som fungerar och inte vill smeta på sig något som innehåller alla gifter kan Du prova "Beckoljestift", det innehåller Endast naturens egna råvaror: Olja, vax och fett!
Svårt att få tag i, men tillverkas och säljs av:
Nordiska Naturprodukter
Box 91, 980 16 Karesuando. Tel. 0981-202 79
Jag brukar ha med mig ett sådant stift om någon vill låna, ett mycket bra medel...
Bästa sommarhälsning /Lasse
(Har provat! *Ler åt mig*)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.