Motions/havskajaks hybrider?

Hej!
Jag önskar gärna lite synpunkter gällande ffa Nelo Razor och Defender vilka jag är intresserade av. Hur är de jämförelsevis gällande fart, förmåga att ta sjö samt stabilitet? Själv behärskar jag VKV 101 hyfsat. Alla som har lite erfarenheter av dessa båda kajaker är välkomna att lämna synpunkter. Tack! Henrik
 
mois; sa:
Hej!
Jag önskar gärna lite synpunkter gällande ffa Nelo Razor och Defender vilka jag är intresserade av. Hur är de jämförelsevis gällande fart, förmåga att ta sjö samt stabilitet? Själv behärskar jag VKV 101 hyfsat. Alla som har lite erfarenheter av dessa båda kajaker är välkomna att lämna synpunkter. Tack! Henrik

Hej Henrik!

Valet av kanot beror på vad du skall använda den till. Jag har testat Sisson Defender en kort stund, men konstaterade under den korta stunden att det är en förlängd forskanot. Sittbrunnen är av modell liten och kanotens ringa bredd (44 cm) och höga akterdäck gör det svårt att ta sig ur kanoten på ett smidigt sätt. Metod krama bryggan måste användas. Kanoten är givetvis snabb, men jag tror att du kommer utveckla dig mer i en Nelo Razor. Razorn har jag ej testat själv, men jag har "klämt" lite på den. Den är ganska lik Struer Tracer, men med ett högre fördäck. Rent teoretiskt är Defendern snabbare, men rent praktiskt tror jag mer på Razorn, speciellt då det blåser. Farten beror mest på kanotisten och inte på kanoten.

Stabilitetsmässigt är Defendern rankare pga den stora volymen och flata botten. Den är väldigt känslig för sidovind då en stor yta finns ovan vatten i förhållande till det som finns under. Jag tycker att Defendern är rankare än en 101:a och för bullig vid knäna.

Om du skall syssla med motionspaddling på sjöar och hav tycker jag att du skall välja Razorn. Defendern har några fördelar i forsar.

Defenderns sits ligger fastlimmad på durken. Den är enligt mina mått dålig då det en skumplastsits utan stöd bakåt. Nelo har en formgjuten plastsits.

Val av kanot är personlig, men jag tror att du kommer tröttna på Defenderns trånga sittbrunn.

///Erik
 
Ett till alternativ...

är att ha en kajak ifrån Carbon Kayaks. Lätt och snabb som en motionskajak och stabil som en havskajak. Jag har paddlat Defender under ett par år, men håller med Erik om hans synpunkter ang den. Kolla på http://www.carbonkayaks.com, för mer info om den "svarta kajaken". Nu under Stockholm Kanotmaraton så körde jag en sån och vann elitklassen. Erik Arnström som vann motion körde en Nelo Mosquito och den verkar också vara grym.

/martin, 0708-648198
 
Martin, får du betalt för att skriva det där?

Ursäkta, men jag måste endå tillägga att jag körde med en barlastad kanot som vägde 12 kg mer än din och jag kom 8 minuter och 20 sekunder FÖRE dig i mål efter att jag "råkat" hänga av dig i motvinden på Baggensfjärden. Bara så att det framgår att "eliten" kom efter "motionärerna".
Vid växeldragning brukar man hjälpa till med farthållningen, men du lätt Niclas och mig göra grovgörat.
Den stora svarta är en speciell kanot, men i min smak är den lite för stor och bullig. Jag är bara 175 cm lång och när jag provpaddlade monstret hade jag nästan 15 cm upp till "puckeltaket" från knäna. Den stora stäven hör mer hemma på en motorbåt än en kajak. Om ni sänker vindfånget och flytkraften skulle den gå mycket bättre. Duktigt paddlat endå med ett sånt stort monster. Hur mycket får man betala för en sådan? Materialkostanden måste vara hög då allt är gjort i kolfiber.
Fel kanot enligt mitt tycke att rekommendera en motionär.

Ojj, nu var jag elak!
 
Erik! Grattis till din förstaplats i havskajakklassen!

Du körde ju en Nelo Moskito FW 2000. Hur är den stabilitetsmässigt jämfört med t ex VKV 101, Tracer etc? 44 cm bredd är ju inte mycket för en havskajak! Fungerar den att använda som havskajak överhuvudtaget?
 
Hej

Jag får givetvis inte betalt för att varken skriva eller paddla en sådan kajak, däremot är jag en varm förespråkare för en sådan då jag tycker att den fyller ett visst tomrum för sådana som vill ha en snabb havskajak som inte är för rank och som inte väger alltför mycket. Jag tror att den största målgruppen är multisportare som behöver nånting de/vi kan sitta stabilt under de ofta längre paddlingar som det ofta är. Visst, jag låg på eran våg, men så lite som jag har paddlat i sommar var det enda chansen för mig att ha en liten suck. det visade ju sig ändå att så fort ni fick ett par meter så orkade jag aldrig komma ikapp. Stor eloge till Er för att Ni var så starka!

Priset på en sån här kajak ligger högre än en i glasfiber, men det är materialet som kostar. kolfiber är tydligen ruggigt dyrt.

(vilken diskussion det blev..)
/Martin
 
mielo; sa:
Erik! Grattis till din förstaplats i havskajakklassen!

Du körde ju en Nelo Moskito FW 2000. Hur är den stabilitetsmässigt jämfört med t ex VKV 101, Tracer etc? 44 cm bredd är ju inte mycket för en havskajak! Fungerar den att använda som havskajak överhuvudtaget?

Då denna tråd handlar om s.k. hybridkajaker svarar jag på mielos frågor här.
Moskiton som jag körde hade från början en låg urtagbar havskajaksits (3,5 cm hög), vilken jag bytte mot en gammal racingsits från en Makker. Orginalsitsen var bakåtlutat och klämde över höftkulorna. Med den nya sitsen fick jag en behaglig sittställning med utrymme för att rotera kroppen. Jag bör dock tillägga att denna konfigurering gör kanoten något mellan en Tracer och en fullblodsracer gällande stabilitet. Kanoten är ganska rank olastad, men bara med några kilo last blir den mycket stadigare. Jag har inte kört med den på havet, men därimot på Askrikefjärden (flera km lång fjärd) i hård ostlig vind. Kort krabb sjö är svårare än stora vågor, så därför vågar jag påstå att den går hyggligt i sjö. Den är fruktansvärt kursstabil i sjö snett bakifrån. Knappt några tendenser att åla sig. Otroligt lättsurfad.
För att kunna paddla kanoten bör man klara av en fullblodsracer hyggligt. Kanoten är rundbottnad, men skarpt V-bottnad i för och akter.

Den är inte lämpad som lekkanot, dvs rollar och annat plask, då sittbrunnssargen går ganska högt upp akteröver. Trots ganska mycket vågor i söndags, körde jag med kapellet helt löst i midjan. Enbart ca en liter vatten fanns i sittbrunnen vid målgången.
Har man bara paddlat havskajak tidigare kan kan glömma den här kanoten därför att allt är annorlunda och man kommer inte gilla den. Gillar man att paddla racer, har man svårt att inte gilla denna kanot.

En kanots lämplighet beror till stor del på kanotistens teknik och omdömme, därför är det upp till varje individ att bedömma om Moskiton är lämplig som havskajak. För mig är den kvalificerad.

/Erik
 
Hej Erik!

Grattis till placeringen i Sthlm kanot maraton och tack för ett snabbt och uttömmande svar. Har själv tänkt på det där med sittbrunnen och lutat åt Razorn som ju dessutom är rätt så snygg. Just nu kör jag en Struer Raptus (ungefär som Spica) men har noterat att förskeppet tenderar att dyka lite i motsjö. Detta torde funka bättre med Razorns större volym i förskeppet. Känner du möjligen till någon återförsäljare av denna kajak i ABC-området?
/Henrik
 
Tack!

Den enda som jag känner till i mellan-sverige som säljer Nelo är Erik Gustavsson och han håller till i Linköping. Multisportlaget Team Silva använder Nelo Razor. Eventuellt kan du få titta lite på en av deras kanoter som finns i ABC-området. De har en egen websajt http://www.teamsilva.nu

/Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.