Morakniv E. Jönnson?

Efter ett besök i mora för ett par veckor sedan inhandlade såklart en morakniv, men denna gången blev det inget från Mora of Sweden utan en klassisk med rött trähandtag och på den står det E. Jönsson. Googlade på det men hittade ingenting. Finns det ytterligare en liten fabrik däruppe nånstans?

Saken är den att jag tycker Jönssons är snäppet bättre än de vanliga klassiska moraknivarna, så nyfikenheten är stor kring dessa då jag inte sett dem innan.
 
1. E. Jönsson....Finns det ytterligare en liten fabrik däruppe nånstans?

2. Saken är den att jag tycker Jönssons är snäppet bättre än de vanliga klassiska moraknivarna, så nyfikenheten är stor kring dessa då jag inte sett dem innan.
1. Inte finns, utan fanns. Firman kursade på 60-talet. Man tillverkade en del trevliga modeller, bland annat denna roliga kniv som lanserades som "Lilla Fiskarkniven":

MinEJnssonMoraSweden.jpg


MinEJnssonMoraSweden2.jpg


I övrigt tillverkade man sedan 1870-talet traditionella moraknivar, mycket lika Frost och KJ. Man använde sig av Sandvikstål.

2. På vilket sätt tycker du att de är bättre? Fit och finish är ungefär som på KJ och Frosts enligt min åsikt. Även bladgeometrin och tjockleken är mycket lika. Men visst. Jag tillstår att några av deras modeller var ganska charmiga, som t ex Lilla Fiskarkniven ;).

~Paul~
 
Men om firman inte finns, hur kunde jag då handla en ny Jönsson kniv i en sportaffär i Mora under påsken?
Ett gammalt lager som dykt upp?

Handtaget är inte lika runt på Jönssons modell och passar min hand mycket bättre, sen är det genomgående tånge, nånting som MOS verkar ha slutat med.
 
Vet att det funnits en liten knivfabrik som heter Jönssons under min uppväxt i Mora, den finns förmodligen kvar och ligger i sådana fall ett stenkast från Frosts knivfabrik.
Vad jag minns så är den ganska anonym utan skyltar på fasaden.
 
Men om firman inte finns, hur kunde jag då handla en ny Jönsson kniv i en sportaffär i Mora under påsken?
Ett gammalt lager som dykt upp?
Det handlar om NOS (New Old Stock). Kniven är ny men inte nytillverkad. Precis som du skriver så handlar det om att röja på lagret.

Vad jag känner till så har firman inte återuppstått.

~Paul~
 
OK, jag har precis varit i kontakt med själve Erik Jönsson, dvs ägaren.

Knivarna började tillverkas i slutet av 1930-talet. Firman började egentligen med att framställa redskap för hästindustrin, såsom selar och liknande. Erik bestred ryktet att firman skulle ha haft ekonomiska problem på 60-talet. Ryktet som undertecknad hört har tydligen inte varit nära sanningen ;).

Knivarna som tillverkas idag är genomgående i fjäderstål (kolstål), närmare specificerat i 1778 (SS 1778), dvs kolhalten ligger på runt 0,7 - 0,8 viktprocent av matrisen. Min gissning är att det handlar om Bofors-stål. De tillverkas på plats i Östnor men värmebehandlas av en annan lokal firma. Man tillverkade tidigare också rostfria knivar men som jag förstod det så har man av praktiska skäl gått över till endast kolstål. En rostfri E Jönsson torde därför vara något av ett samlarobjekt ;).

Den mesta produktionen går på export. I vårt land finns det endast en generalagent. Den heter JO Sport och är lokaliserad till Hudiksvall: http://www.josport.se/brands.html

Spridningen är mycket begränsad. En sådan stad som Göteborg har inte en enda agent. Tidigare har det tydligen funnits någon men inte på senare år.

Jag vill härmed tacka Erik för den påtvingade utfrågningen som han mycket tålmodigt (om än lite luttrat ;)) svarade på.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.