"mjuka" matbehållare

Hej ni,
ibland laga jag maten eller förbereda maten redan hemma och rätt ofta vill jag bara ta med en del av råvaror ur en större förpackning. Som förvaring för det använder jag alltid fryspåsar eller gamla glassbehålare och liknande. Men jag söker någon slaggs blandning mellan det då jag inte gillar att det bli så mkt skräp med alla fryspåsar man har med sig, och hårda behållare gillar jag inte då de ofta är för stora och forma sig inte runt maten/i min packning och min packningsstorlek inte minska efter jag har förbrukat maten.

Vad använder ni för att få med ut eran mat? Läste om zip påsar men klara de av att hålla kvar t.ex oljor man har i en färdiggjort sallad och liknande eller bli det bara kladdig? och kan man diska ur de ordentlig för att återanvända igen?
 
Se framförallt till att välja plast avsedd för livsmedel, annars kan de bli mjukgörare i maten som inte är nyttiga och dessutom kan smaka illa!
 
Vakuumförpackare!

En av ovanstående länkar till en vakuumförpackare. Jag rekommenderar inte något speciellt fabrikat/märke/modell men metoden generellt.

Du kan packa det mesta med denna apparat även kläder, skor, stövlar, storollar, reservbatterier, reservtoarullar, ja det mesta som du vill vattentätt packat. Påsarna kan oftast användas igen men blir nästa gång något mindre. Allt komprimeras till att ta mindre plats, allt är vattentätt och det syns direkt om någon förpackning har blivit skadad. Bröd fryser man innan man vaccar. Allt kan hanteras i regn utan att det blir blött eller fuktigt. Stor-ollen kanske bara följer med som reserv och tar då lite plats så länge förpackning inte bryts.

Jag kör ofta med gamla/utslitna kläder som kan slängas i soptunna efter "förbrukning". På så vis minskar packningen gradvis.

Vakuumförpackaren är för mig en optimal metod att packa för långfärd. Både mat och annat.

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.