Mjölksyra håller muskler alerta

Läste en intressant artikel i tidningen härom dagen angående mjölksyrans effekt på musklerna.

Ny forskning visar att mjölksyran bidrar till att muskeln kan vara aktiv längre under hård ansträngning än den annars hade klarat av att vara. I motsats till tidigare uppfattning där mjölksyran antagits orsaka muskeltrötthet, innebär de nya rönen att mjölksyran snarare är till för att rädda musklerna från total kolaps.

Forskarna menar att enkelt uttryckt styrs våra muskler av elektriska signaler som förmedlas till cellerna av ett fibernätverk som kallas T-systemet. Kloridjoner och kaliumjoner är nyckelspelare i processen, men när en muskel ansträngs hårt under en tid uppstår obalans mellan dessa joner. Om inte mjölksyran motverkade denna obalans genom att minska inflödet av kloridjoner i cellerna, skulle muskeln nästan omgående sluta reagera på nervsystemets order och vi skulle gå in i väggen direkt.

Mjölksyran är alltså inte "boven i dramat" när musklerna belastas nära sin maxgräns, utan precis tvärtom! Denna upptäckt anser jag bör vara av störta intresse, inte bara för elitidrottare, utan för alla oss motionärer och friluftsluffare.

Tack för mig!
 
Nya eller gamla rön...

goldeneye; sa:
Läste en intressant artikel i tidningen härom dagen angående mjölksyrans effekt på musklerna.

Mjölksyran är alltså inte "boven i dramat" när musklerna belastas nära sin maxgräns, utan precis tvärtom! Denna upptäckt anser jag bör vara av störta intresse, inte bara för elitidrottare, utan för alla oss motionärer och friluftsluffare.

Tack för mig!

Men är detta nya rön? Det är möjligt att man tidigare inte exakt känt till mekanismerna bakom. Men att mjölksyran i sej inte skapar muskeltrötthet vet man ju.
Mjölksyran är väl en hmm anaerobisk process, som bland annat syftar till att hjälpa muskeln att tillgodogöra sej energi utan syre?
 
Detta är inte alls nytt...

...däremot kanske kvällspressen tror det ;)

I vilket fall så är mjölksyra ett sätt att få fram energi under vissa premisser. Vad man dock är ganska säker på är också att det sänkta pH som uppkommer av mjölksyran i längden har en nedsättande effekt.
 
nytt eller inte...

För vissa kan det vara en nyhet, för andra ett redan känt faktum. Intressant och viktig forskning anser jag det dock vara.
 
Ursäkta Charlotta om mitt inlägg lät på något sätt som ett försök att vara förmer eller något. Det var inte alls menat nedlåtande mot någon annan än just olika tidningar.

Det är viktig kunskap inom all idrott detta, och det är bra om det kommer ut. Tyvärr lär man sig ofta på tex idrotten i skolan att mjölksyran är ond.
 
Nemas problemas Andreas!

Jag förstod vad du menade med ditt inlägg och jag överensstämmer i det du skriver att vissa tidningar inte är så a´ jour. Tyvärr är ju inte allmänheten det heller alla gånger. För de personer som är väldigt intresserade av idrott kanske ex. med mjölksyran inte var någon nyhet. Men jag tror att många andra, har den vedertagna uppfattningen att mjölksyran endast är av ondo, bl.a. eftersom det/den dessutom gör så förbannat ont ibland *ler*. Vad den egentligen tjänar för syfte för kroppen och musklerna kan således lätt komma i andra hand eller förbises av vissa, tror jag.

Jaja, hur som haver, tack för dina inlägg. Alltid trevligt! ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.