Mitt nya kök

Hej

Nu har jag snickrat ihop ett eget litet kök för spritbrännare.
Värmer 1 liter vatten på 11 minuter.

Det jag funderar på är om brännaren kan "må dåligt" av att vindskyddet är så tätt. Det var inga problem med syret, men jag funderar på att borra några hål ändå för att öka syreintaget.

OBS: har en smal kastrull, som står på stödet, inte på vinsskyddet, vilket ger en luftsspalt runt om.

Någon som har några tankar kring detta?
 

Bilagor

  • IMG_1025.jpg
    IMG_1025.jpg
    56 KB · Visningar: 1,766
  • IMG_1026.jpg
    IMG_1026.jpg
    44.2 KB · Visningar: 1,787
  • IMG_1027.jpg
    IMG_1027.jpg
    48.9 KB · Visningar: 1,746
Senast ändrad:
Av sotet att dömma

Har du för dålig choke, mera luft skulle jag rekommendera. Jmf med lufthålen i botten på enmansköket etc...
//J
 
Ser intressant ut Morgan

Hur packar du?

Ölburken kanske passar runt en lämplig bränsleflaska?

Tror att du skulle ha mycket att vinna på mera luft 11 minuter är relativt lång tid. Föreslår att du gör luckor på ena sidan ungefär som Trangia. Då kan du vända hålen olika beroende på varifrån och hur mycket det blåser.

En annan fundering är hur mycket av kastrullen som tar upp värme från lågan. Kanske kan ett vindskydd med större diameter öka effektivteten en hel del? Eller skall du välja en kastrull med mindre diameter?

Thure
 
Tilluftshål!

Tänkte på samma sak som seobserver angående tillluften. Jag skulle vilja ha ett antal hål i nedre delen av vindskyddet., för att få det rätta draget. Hålen skulle jag vilja samla på ena sidan av vindskyddet för att ändå kunna skapa lä för brännaren.
För att eliminera sotningen kan man med fördel blanda T-röd med metanol, ca. 50/50. Alternativt bara köra med metanol.
Tänker man på vikten, skulle man kunna borra relativt stora "lättningshål" i brännarens stöd. Vad väger din skapelse idag?
 
Håller med

Håller med de andra om att lite lufthål på ena sidan skulle göra susen, bra jobbat Morgan !
Ser fram åt fler rapporter från dig !
peter
 
I så tunn plåt som ex ölburk är det bara att klippa med verkstadssaxen i botten börja med en 5 cm 1/8 måne... Lycka till!
//J
 
Tänkte på samma sak som seobserver angående tillluften. Jag skulle vilja ha ett antal hål i nedre delen av vindskyddet., för att få det rätta draget. Hålen skulle jag vilja samla på ena sidan av vindskyddet för att ändå kunna skapa lä för brännaren.
För att eliminera sotningen kan man med fördel blanda T-röd med metanol, ca. 50/50. Alternativt bara köra med metanol.
Tänker man på vikten, skulle man kunna borra relativt stora "lättningshål" i brännarens stöd. Vad väger din skapelse idag?

Smart att borra hål i stödet, det ska jag göra. Just nu väger den 200gr, inkl trangias brännare.
 
Senast ändrad:
Hur packar du?

Ölburken kanske passar runt en lämplig bränsleflaska?

Tror att du skulle ha mycket att vinna på mera luft 11 minuter är relativt lång tid. Föreslår att du gör luckor på ena sidan ungefär som Trangia. Då kan du vända hålen olika beroende på varifrån och hur mycket det blåser.

En annan fundering är hur mycket av kastrullen som tar upp värme från lågan. Kanske kan ett vindskydd med större diameter öka effektivteten en hel del? Eller skall du välja en kastrull med mindre diameter?

Thure

Än har jag inte provat att packa, men att ha vindskyddet runt bränsleflaskan ska jag prova.

Vad gäller storleken på vindskyddet, så är det en vits med att det passar precis runt stödet, för att göra det så stadigt som möjligt. Kanske ska prova en smalare kastrull, en konservburk kanske?


Klart är att jag ska prova med "vindhål", tror ni på att ha de så långt ner som möjligt?
 
Luftströmningen

bör om möjligt vara mer laminär än turbulent och därför bör luftlinsläppet sitta lågt.

Thure
 
Hahhaha, laminärt luftflöde, sjyssta längdskalor man är nere på då. Viskositeten är rätt låg för luft sist jag kollade...
 
Koloxidfaran

Backpackinglight.com har testat koloxidutsläppet från en mängd kök. Tyvärr kostar articklarna
pengar. Bland de bästa var Primus nye EtaPowerkök. Absolut sämst MSR Reactor vilket medförde
många månaders försening och tre varningslappar.

Trangia med spritbrännare bör inte nyttjas inomhus och i tält enligt articklarna.

Sammandrag nedan

/anders

The conclusions from this testing are as follows:

Some stoves emit almost undetectable amounts of CO, so a clean canister stove is possible.
Some other stoves emit quite a lot of CO in their factory state, meaning much care is needed.
In the bad cases, increasing the separation between the burner and the pot usually decreases the CO level.
Pot diameter does not have any significant effect on the amount of CO emitted (contrary to rumour).
Burner design does affect the amount of CO emitted: horizontal flames are best while vertical flames are the worst.
Inadequate air supply into the burner column (air holes too small) will raise the CO levels.
Provided an enclosure has at least 9 - 10 square inches of air inlet and air outlet, CO levels should not be raised.
Integrated windshields may have a bad influence on the amount of CO emitted, depending on the design.
 
Jag skulle nog undvika att borra hål, jag skulle välja att kunna skjuta upp vindskyddet lite så att man kan få en lite glipa mot marken istället, att kunna reglera lofthålen i förhållande till vindriktningen här mycket liten nytta så länge du inte har ett skydd som även går upp kring kastrullen (utan det måste du skydda hela köket mycket mer). Jag skulle nog rekomendera att ha ett skydd som går upp runt, det är inte mycket extra vikt och det spara du snabt in i bränsle skulle jag tro.

Om du vill kan du få en 0.15 tjock aluplåt (ca50x60cm) av mig, jag har ett gäng här hemma som jag inte hunnit göra nått av ännu...går ju för andra som vill göra kök också, men ni får komma och hämta, jag kommer inte flänga runt med dem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.