Missljud i min carboncykel

Det har dykt upp ett missljud i min Bianchi 928 Carbon. Det låter som ett plastigt knarrande när jag trycker på. Högst troligt kommer det från omdrådet kring pedalerna/vevlagret. Ett tag var jag inne på att kanske vevlagret satt löst så att det skrapar mot carbonet, men det är kontrollerat och uteslutet. Jag kör med shimano spd-pedaler. Det konstiga är at knarrandet upphör när jag prövar med att vinkla ut skorna när jag trampar. (dvs vrider hälen ut, som när jag ska lösa ut skorna från pedalen) Är det pedalerna som låter tro??? BLIR GALEN!!
 
Jag kör inte carbon men har också knarrljud i skorna (spd), som mest kommer fram i regn underligt nog. Sen har jag ett annat missljud som jag länge trodde härörde från främre klingan/växelföraren, men som nog egentligen sitter i sadeln (!). Jag tycker det är ruskigt svårt med missljud som bara kommer fram ibland.
 
Hade ett liknaden problem efter jag bytt pedaler, men det knarrade bara paa ena sidan saa jag trodde det var fel paa pedalen, gick tillbaka och sa att det knarrar naer man trycker paa, fick jag mot fraagan oljade du gaengorna naer du bytte, lite skeptisk till svaret tog jag loss pedalerna oljade gaengorna och monterade dom igen och knarret var borta.
 
Det låter som ett plastigt knarrande när jag trycker på. Högst troligt kommer det från omdrådet kring pedalerna/vevlagret. Är det pedalerna som låter tro???

Det problemet har jag haft, då var det just pedalerna (eller rättare sagt den ena) som knarra när jag tog i lite mer. Jäkligt irriterande.
Lösningen på mitt problem hittade jag i en tråd här på Utsidan. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=19423

Jag gängade av pedalen, smörjde och gängade på igen. Drog åt lite extra denna gång. Sen var problemet borta.

Finns andra källor till missljud på en cykel, men testa den här lösningen först eftersom den är enkel att åtgärda.
 
Hej.

Har liknande oljud i min aluminiumracer. Dock uppkommer det främst när jag står upp och trampar eller trycker på ordentligt. Kör också med SPD-pedaler. Har haft den på verkstad ett par gånger och gått igenom den. Inga konstigheter med cykeln. Dock upplevde jag mindre knarr efter att ha bytt kedja. Inbillning eller inte?!

Följer detta med spänning ifall du hittar problemet.
 
Det

finns mycket i drivlinan som kan ge sådan symtom. För min del upplevde jag liknande när framdrevens fästbultar behövde dras åt.

Thure
 
Har haft en del alu-cyklar både racer å mtb å dom har det låtit en del om! Speciellt som sas när man trycker på tex backar!
Å som många andra har missljuden kommit från pedaler(ta loss å smörja som sagts) även klingbultar fram(dra åt) även den lilla platta som bakväxeln sitter på(Cannondale) ta loss rengör å smörja in!
Även en del missljud har kommit från styrstammen(speciellt när man står upp i backar) samma där ta loss rengör smörja in!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
schildt Missljud från baknav på hybrid Landsvägscykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.