Minsta möjliga utrustning

Hej,
Skall på topptur och undrar om man kan använda sig av inlägg till bindningarna eller måste man han randonéebindningar?
Dessutom, vid kortare turer, fungerar det med vanliga pjäxor som har uppknäppta?

Tacksam för svar av ngn som vet!

Hälsn,
Rickard
 
Jag tror inläggen blir svåra att hantera om du ska gå lite brantare turer. Slalompjäxor går enligt min mening ok, men samma sak där. Ska du gå brant och kanske bära skidorna på ryggen kan det vara skönt med en sula som har bra grepp. Vilket de flesta AT-skor har. Och vilket de flesta vanliga alpina pjäxor inte har.
 
Pjäxorna är det absolut sista du behöver ändra på om du är sugen på att tura. Så länge vi inte snackar flerdags tält-turer så funkar vanliga slalompjäxor mer än väl. Den stora nackdelen är väl om man skall gå på sten, men för min del blir det dock väldigt sällan.

Att gå brant är då inga problem, snarare om man skall gå väldigt långa sträckor på platten, typ upp mot en mil.

Själv har jag bootpackat upp i rullevarerännan och palins korridor, med vanliga slalompjäxor utan stegjärn, och jag kände mig helt trygg. Har även varit upp en sväng på kaskasapakte i mina Tecnica Icon, och det gick bara bra! :)
 
sjö_örret, har jag inte hört en historia att din polare Mattias traskade med vanliga slalompjäxor, Alpine Trekkers och feta skidor från Björkliden till Kebnekaise?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.