Miljövänlig impregnering

Hej, finns det något sätt att impregnera kängorna miljövänligt? Känns inte som sprayer o dyl är särskilt miljövänliga.
Kan man använda något man redan har i skafferiet? Eller finns det några miljövänliga produkter?
 
Gammal tråd, men jag såg att du inte fått något svar. Nikwax är det som gäller om man vill välja något miljövänligt. Dom har bland annat två produkter: Nubuck & suede och Fabric & Leather proof som funkar kanon för kängor.
 
När vi ändå pratar miljövänlig impregnering.

Vad gäller för impregnering av tältduk - vad finns det för alternativ som inte utgörs av silikon eller annat otyg?
 
När vi ändå pratar miljövänlig impregnering.

Vad gäller för impregnering av tältduk - vad finns det för alternativ som inte utgörs av silikon eller annat otyg?

Nu blev jag nyfiken, vad är det som gör silikon till ett otyg ur mijöperspektiv? Jag levde i tron att silikonet i sig var inert, d.v.s. inte reagerar med omgivande miljö. Silikonet i sig består ju av kisel ihop med kol, väte och syre, vad som sen ev. kan vara skadligt är då kanske eventuella tillsatsämnen som finns med i själva impregneringen.

Som sagt, utveckla gärna varför silikonimpregneringar skulle vara ett dåligt och varför, ur vilket perspektiv alltså.
 
Ett litet tipps !!

Hej, finns det något sätt att impregnera kängorna miljövänligt? Känns inte som sprayer o dyl är särskilt miljövänliga.
Kan man använda något man redan har i skafferiet? Eller finns det några miljövänliga produkter?

Jag rekomenderar att du köper 100% ren Minkolja, Mätta lädret i kängorna med detta under ett par dagar sen avslutar du det med en produkt som är blandning av Minkolja och Vax , Vaxet skall poleras in så att du får en fin blank yta.

Så där !! nu har du ett mycket bra skydd mot väta . Jag vet tyvärr inte vart du kan få tag i Minkolja här i Sverige, Jag köper min från USA,( http://www.minkoilforskincare.com/bulk_mink_oil.html ) Men om ngn vet vart man får tag i det här i Sverige så vore det fint .

MVH

Vortec
 
Senast ändrad:
Helt rätt !! men ändå inte :)

Minkoil brukar finnas i sportaffären och hos bättre skoaffärer.
Ofärgat skowax finns även i livsmedelsbutiker.

Hej på dig seobserver !!

Jag har sett många olika produkter som har ett antal procent minkolja i blandning med tex Silikon , olika typer av Vax och även blandat med andra oljor, men det som jag förespråkar är en produkt som är ren minkolja, om du går in och ser på länken som jag har bifogat så ser du att den skiljer sig en del från de vanliga blandprodukterna som vi är vana att finna i butikerna här i Sverige,

Den här Minkoljan har jag brukt på alla mina vandrarkängor de sista 13 årena och likaså på alla arbetsstövlar i läder som jag har brukt under denna tid och jag är 110% nöjd med resultatet,

Jag har faktiskt alldrig upplevt att få blöta fötter pga vatten, å då må det nämnas att jag var natt på jobb står i regn å så här års i slask :(( men är likaväl torr å fin efter 14 tim plumsande !!

Alla mina kolegor svär över att de blir blöta tilltrotts för det köper det ena mirakel medlet efer det andra andre ;)) Så nu i det senaste så har en del börjat att fråga vads för knepigt jag lagger på mina skor ;)
 
En enkel fråga när nu alla djurrättsaktivister lyckats i sina uppsåt, vem skall då leverera minkoljan?
Den som jag köpt i sportbutik, intersport, här är bara minkolja. Vit plastburk fabrikat Kiwi.
Sköter man bara skor och kängor fungerar de väl. Enbart minkolja räcker inte det är vaxet som skall hålla lädret torrt. För mycket minkolja gör skinnet sladdrigare inte tätare och mjukare.
 
Jag har tre produkter som jag tycker funkar bra och som borde räknas som miljövänliga.

http://www.trappern.se/produkter/produkter/smorning/index.htm

Tillverkad av naturens tre förnämsta råvaror för ändamålet: fett från björn och grävling samt minkolja. Detta tillsammans med bland annat bivax gör smorningen till ett utmärkt skydd mot vatten och smuts. För alla sorters läderprodukter. Granbarrolja ger en mycket frisk och angenäm doft, som direkt drar tankarna till de djupa avlägsna urskogarna i norr

http://www.skramtraskskon.com/?page_id=4&shopp_pid=87

Skofett för naturgarvat/vegetabilgarvat läder

Läderfett speciellt framtaget för vegetabilgarvat (naturgarvat) läder. Vårdar lädret och skyddar mot väta, utan att lädret förlorar sin naturliga förmåga att andas. Lämplig för vård av alla slags lädervaror som skor, jackor, väskor och skinnmöbler. Tillverkas i Skråmträsk, Västerbotten.

Innehåll: Ullfett, ricinolja, jojobaolja, bivax. Innehåller inga lösningsmedel eller andra skadliga ämnen.

http://www.skramtraskskon.com/?page_id=4&shopp_pid=88

Gammaldags tjärsmorning

Skofett med en doft av vildmark

För vård och impregnering av grövre lädervaror, t ex vandrarkängor & hästartiklar. För dig som uppskattar den naturliga doften av tjära. Lämpar sig bra till vegetabilgarvat (naturgarvat) läder, då den ej innehåller några mineralbaserade fetter.
Tillverkas i Jörn, Västerbotten.

Innehåll: Animaliska fetter, tjära. Innehåller inga skadliga ämnen.
 
Nu blev jag nyfiken, vad är det som gör silikon till ett otyg ur mijöperspektiv? Jag levde i tron att silikonet i sig var inert, d.v.s. inte reagerar med omgivande miljö. Silikonet i sig består ju av kisel ihop med kol, väte och syre, vad som sen ev. kan vara skadligt är då kanske eventuella tillsatsämnen som finns med i själva impregneringen.

Som sagt, utveckla gärna varför silikonimpregneringar skulle vara ett dåligt och varför, ur vilket perspektiv alltså.

Jag ska börja med att erkänna att jag inte är speciellt insatt och lär mig gärna mer om någon vis kan bidra.
Men så vitt jag förstått är problemet just att silikonet inte är särskilt nedbrytbart utan istället blir kvar. Säkerligen betydligt snällare än andra plaster men jag skulle föredra helt naturliga produkter om de alternativen som finns kan leverera tillräcklig kvalité.

Den silikon som vi har i tvål, balsam och smink samlas i reningsverken. Jag har förstått att det faktiskt blivit ett problem i biogasproduktionen då silkonet inte går att, lätt, skilja från biogasen. Med följden att silikon ingår i den biogas som används för att driva förbränningsmotorer. Vad som händer med eldat silikon vet jag inte men det sliter absolut på de motorer där det förbränns.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.