Som redan nämnts är sjörapporternas vindhastighet ett medelvärde på 10 meters höjd, och man kan grovt räkna med att den är ca 30% lägre nere vid ytan (på grund av friktion). Så första frågan är om det vi pratar om SMHI:s vindrapport eller ett eget uppmätt värde!
Så började inlägget och sen nämndes aldrig vilken metod du använde själv, därför min fråga. Det var aldrig meningen att vara ironisk eller nåt.
Sen funderade jag på mina egna uppskattningar av vindstyrka. Vilken metod använder jag själv?
Efter lite funderande kom jag fram till att jag bedömde av erfarenhet (den jag har - tillräcklig eller otillräcklig) hur sjön såg ut i olika riktningar. Om det fanns någon annan med motsvarande eller bättre erfarenhet bollade jag min bedömning till honom/henne och ev justerade min bedömning.
I botten låg en del mätningar gjorda med en "plastburk" med mindre hål som vändes mot vinden och fick en skiva att stiga på en metallpinne. "Burken" vidgades uppåt (konisk). Ni vet säkert vad denna icke elektroniska mätare hette och vad precisionen var. Vi var barn som var ute och långseglade med kunnig morbror och mätningarna utfördes på någon klippa en bra bit ovanför vattnet. Min bedömningar bör väl därför kanske anses mer bygga på SMHI-värdet i så fall.
Jag instämmer med Kåre om detta med att hålla paddeln. Både att man får hålla i den hårdare och jag håller också ett bredare grepp. Försöker alltid ha ett blad vattnet och mala på utan paus.
Minns en hård motvindspaddling på sjön Viken där vi (i en K2:a) fick trycka på kontinuerligt för att inte driva bakåt. Vi var inte vana att köra så hårt helt utan pauser. Kanske en timme, kanske två, minns inte. Minns att vi var rejält trötta efteråt.
I sådana förhållande skulle jag inte vilja ha något annat än en smal grönlandspaddel (vinklade paddlar visar upp en stor bladyta för vinden att ta tag i)
Blandar kanske ihop eller missförstår men vinkeln på paddeln är väl bara till för att minska luftmotståndet på bladet i luften. Vid rak motvind märker jag tydlig effekt av detta. När vinden ruskar i paddeln, är det vad jag upplever alltid byar/kast som har en något annan riktning.
Att små paddelblad är att föredra när det blåser har jag inga problem att förstå.
I min paddlings barndom hade vi träpaddlar som inte hade någon fix vinkel utan vi ställde in den själva på 90 grader och bedömde att där skulle paddeln utgöra minsta luftmotståndet.
Vi fick senare reda på att 90 grader var helt fel och det kunde ge oss skador. Vi var inte särskilt lyhörda för vad någon messerschmitt ("gubben tror att det är så jävla märkvärdigt att paddla bara för att han har en kanotaffär") tyckte, så vi körde med våra 90 grader.
thomas