Medelsvåra Vad. Var? När?

Nu har jag vandrat Kungsled och Jämtlandstriangel. Det är dags att jacka upp ett snäpp. Jag vill vänta med glaciärvandring och ledklättring, men det skulle vara intressant att utsättas för några medelsvåra vad. Hittills har vattnet aldrig nått över kängkanten.

Jag skulle behöva tips på sträckor med lämplig svårighetsgrad. Med start och mål inte allt för långt från de vanliga knutpunkterna (Abisko, Nikkaluokta, Saltoluokta, Kvikkjokk osv). Jag/vi bär med tält och mat så det gör inget om man kommer en bit bort från civilisationen, men turen bör kunna klaras av på en vecka. Och vi snackar någon gång i juli-augusti-september.
 
Vad fyller vaden för ändamål i din naturupplevelse egentligen? Som fjällvandrare ser jag dem mest som nödvändigt ont. En jokkövergång utan vad är en bra jokkövergång. Ut och njut! Det är roligast utan iskalla fötter.

Men okej: För att svara på din fråga: Lite överallt. Hitta vandringar som går utanför de stora lederna så finns det inte broar eller spänger. Läs till exempel Grundstens böcker för bra vandringstips.
 
Det kan ju vara schysst att öva på att vada i lite svårare terräng än att kängorna räcker till, så att man inte gör det för första gången när det är skarpt läge. Men det kan man ju å andra sidan göra var som helst och när som helst, bara att välja en jåkk och leta lagom svåra ställen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.