material - vikt

Hur styv en aluram upplevs är ju till stor del en fråga om preferenser... Vad har du cyklat på innan? Jag tror inte att just den du länkar till är särskilt mycket styvare eller svajigare än någon annan i 7005-alu och liknande geometri.
 
Kolfiberramar

De säger att kolfiberramar och lättare kolfiberhjul ska hålla för maximalt 80kg, är det någon som har någon större erfarenhet av det? Vart går brytpunkten för kolfiber?
 
Olika mellan olika tillverkare

De säger att kolfiberramar och lättare kolfiberhjul ska hålla för maximalt 80kg, är det någon som har någon större erfarenhet av det? Vart går brytpunkten för kolfiber?

Det beror på tillverkaren, en del uppger tom inte ngn maxvikt.
Men tex Canyon, vars toppmodell platsar bland de lättaste kolfiber-ramarna, har en angiven maxvikt på cyklisten på 120kg
http://www.canyon.com/_se/
 
De säger att kolfiberramar och lättare kolfiberhjul ska hålla för maximalt 80kg, är det någon som har någon större erfarenhet av det? Vart går brytpunkten för kolfiber?

Vissa tillverkare anger maxvikt, vissa gör det inte. 80kg gäller nog generellt sett bara för extremt lätta kolfiberhjul. Jag vet ett par som väger runt 85kg och använder till exempel Zipp 303 och 404, som med sina 1171g respektive 1278g måste anses vara rätt lätta. Fälgtillverkaren Gigantex (Planet-X, Sonic, Edge (?) med mera) anger 80kg som övre gräns för sina lättaste fälgar (runt 1100g för ett hjulpar) och 90kg för fälgarna med hjulparsvikt på ungefär 1400g. Vikterna varierar såklart med val av övriga komponenter, och alla vikter jag angett är för tubhjul.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.