Marsa alam kontra Dahab

Hej, läste några inlägg om Marsa Alam.
Har varit 2ggr i egypten tidigare och ska tillbringa 2.5 veckor över jul och nyår där. Ska släpa med våtdräkt fenor och mask. Är Marsa Alam (stavning) ett bra ställe med 10-20:- hotell eller är det dyrt och exlusivt. Är snorklingen bättre där än exempelvis Dahab.
Jag ska väl även göra några dyk men där är jag ju begränsad pga studentekonomi.
Ni som varit i någon eller båda av dessa orter berätta gärna era intryck. Vilken av dessa två platser upplever ni ger bästa upplevelsen för ett vattendjur som mig...

MVh JOhan
 
För budget resenären är dahab troligen lite bättre, fler hotell, ger lägre priser. Hela staden är mer vänd mot just back-packers.

Marsa-Alam är ju för tillfället så gott som obebyggt. Inne i själva byn finns ett hotell och en resturang (jag har ingen större koll på någondera). Sedan finns cirka sju/tio "resorts" utspridda över en 20 kilometer lång kuststräcka. De här hotellen är mer eller mindre dyra. Vi liftade runt till dem tills vi fann ett vi gillade. (Hermes). vi betalade 25 USD per dag för 2 personer, men det inkluderade 3 bra buffeer per dag. så det enda som tillkom var dricka och dyk.

Utan tvekan bajsdyrt för att vara egypten... men oj, oj oj, det var värt det.
 
Marsa Alam

Hej

Var och dök där förra december. Hade knaper budget och bodde på Beach safaris camp. Har för mig att vi betalade 70 euro/person för mat, boende, 3 dyk/dag och utrustning. Det är säkerligen förhandlingsbart om ni bara dyker upp, det priset gällde förhandsbokning.

Jag tror att det var det billigaste sättet att dyka i Marsa alam, då i varje fall, om man saknade utrustning.

Det är nästan uteslutande tyskar på stället och hyr-utrustningen är rätt risig. Kan du stå ut med det och att du dyker de flesta dyken oassisterad av en divemaster så är det väl bara att köra.

En rekommendation med vissa förbehåll alltså.

Kolla http://www.beachsafari.de
 
Ar i egypten nu

Marsa dyrt men ack sa otroligt bra. Bor aven jag pa Beach safari - Coral Cove. 2dyk plus full-logi per dag ar innan prut 60 euro men det ar det vart. Skoldpaddor i mangder. Sag ornrocka vid forsta snorklingen, goda chanser att se haj, dugong och delfin mm. Rekomenderas. Dahab, nja charter och fullt (FULLT) med dykare i vattnet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HannahL Dykning Marsa Alam / Coraya Bay Dykning 4
johphi Marsa Alam Dykning 6
johnadler Marsa Alam Dykning 1
Kustbevakningen Fridykning kontra tubdykning Dykning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.