mariposa jam2 lim55?

Är i valet och kvalet för att köpa en lätt säck, minna val har kommit ned till följande: LIM 55, jam2 samt gossamer gears mariposa plus. Det är dessa som valet står mellan. Jam2 tycker jag verkar ha en mycket bra väv, men bärsystmet kunde kanske ha gjorts bättre, lite bredare axelremmar kanske. LIM 55 har jag inte sett i verkligheten än, men en recension visade på några brister. Dessutom är den tyngst av alla.
Slutligen mariposa plus, det enda minus med den tycker jag är att den saknar dyneema väven, annars verkar den vara mycket smart designad säck. Det jag undrar över är följande: har någon använt mariposa, och i sådana fall hur var säcken? Samt vilken storlek? jag är nämligen 1.80 men enligt måttbandet passar jag bättre med en large. Nägon som vet?
 
Kan tyvärr inte hjälpa ett smack, jag går själv och funderar på just dessa säckar, men för att spä på förvissingen kan jag bidra med Six Moon Designs Starlite...

Den enda av alternativen jag pillat på är GoLite Jam2. En klar poäng med den är att den är väldigt oval i konstruktionen och det gör att tyngdpunkten kommer närmare kroppen, för mig en viktig detalj. Men det kanske de andra säckarna också är, svårt att avgöra av de bilder jag hittat.
 
tycker att jam2 verkar vara ett bra alternativ, men, och det är ett stort men, axelremmarna är tunna och höftbältet inte mycket att hurra för. Det verkar som om de har lagt krutet på väven. Man har ju inte så mycket att leka med i dom här vikterna. Mariposan har breda axelremmar som man kan fylla med kläder, en mycket smart detalj. Dessutom hara den ett höftbälte, inte bara någon tygbit som ska vara höftbälte,
 
Fast det är inte alla gånger som tjockt och rejält = bättre på att bära av. Min Aarn Featherlite Freedom har ett avbärarbälte som delvis består av mesh (typ), men är klyftigt konstruerat på så vis att det smiter tight åt kring höfterna och har en rem som sträcker sig runt och under säcken (svårt att beskriva, men det går ihop med säckens bakre nedre del), det gör att man får med packningen utan en massa stoppning och bara lite förstyvningar. Om bara den säcken vägt 700 g mindre så... :)

PS
Alla finns recenserade på backpackinglight.com, men bara den av Starlite är för allmän beskådan (de andra kräver medlemskap).
 
Senast ändrad:
six moon design verkar ha alt som jag behöver: dyneema material samt smart design med bälte. hmm... det här kastar om hela situationen. Skickar dom till sverige?
 
six moon design verkar ha alt som jag behöver: dyneema material samt smart design med bälte. hmm... det här kastar om hela situationen. Skickar dom till sverige?

Jag har mailat lite med Ron Moak (som äger det hela) och han har i alla fall inte antytt motsatsen. Jag står i begrepp att köpa nåt tält därifrån, evt också en rygga. Vi kan ju dela på frakten, evt. (Jag stör mig dock på färgen på ryggsäckarna, fixar inte blått...)
 
jag är med på att dela frakten. jag ska bara läsa igenom vad han har och sedan bestämma mig. om ryggan är ok så är jag med. Ska försöka kolla upp om han fraktar till sverige.
 
Ja jag tänker nog ha lite beslutsångest i nåt dygn till, mest av principskäl eftersom jag nog egentligen bestämt mig...
 
Köp Starlite!
Eftersom jag inte vet nån som har en sån vore det ju värdefullt med att nån prövar en sån :)

Jag har testat Jam2 på en tvådagarstur och var ganska impad av att en så simpel konstruktion (särskilt bältet) kan funka så bra. Jag bar väl kring 8-10 kg och brötade omkring i skogen som om jag inte hade nåt på ryggen.

Starlite har större nätfickor. Jam2:ans ytterficka tycker jag väl inte är så väldigt användbar - hellre en nätficka man kan stoppa ett blött tält i. Jam2:ans sidfickor rymmer bara varsitt regnplagg. Möjligheten att styva upp Starlite med ram är ju också lite av en trygghetsgrej.

Dyneema-väven, som även finns i Jam2, känns helt klart trevligare än den tunnare väven i min Granite Gear-säck, som mest påminner om tjock silnylon.
 
Ok, har funderat ytterligare fem varv kring denna delikata fråga och kommit fram till följande:

Six moon design: Var inne på comet säcken men backar p.g.a:

1. SMD har fått kritik från vissa vandrare för att kvaliten ibland blir lidande, ex. brustna axelremmar. Inga porblem i staterna, de fixar den direkt, men i sverige?

2. Om något eventuellt fel uppstår så kommer det bli mycket krångel med att skicka tillbaka säcken till staterna.

Gossamer Gear: Mariposa plus var en favorit men bristen av att inte kunna testa den för att få rätt storlek plus att den inte har dyneema gör att jag avstår. Dock verkar de kunna skicka den rätt snabbt. Och mail korrespondensen funkar utmärkt.

U.L.A: Catalyst har dyneema men grabben varade inte på mailet, har hört att leverans tiden är mycket lång = jag backar.

Kvar är LIM 55 och golite2. Dessa kommer till butikerna, då kan man testa och känna sig för. Spontant tror jag det blir golite. Men man vet aldrig i denna föränfderliga värld. ;)
 
Six moon design: Var inne på comet säcken men backar p.g.a:

1. SMD har fått kritik från vissa vandrare för att kvaliten ibland blir lidande, ex. brustna axelremmar. Inga porblem i staterna, de fixar den direkt, men i sverige?

Var har du sett kritiken? Vill gärna kolla själv innan jag bestämmer mig ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alven Gossamer Gear Miniposa/Mariposa Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.