Målt hastighet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Heisann.
Jeg har en liten diskusjon gående angående min Vista, og trenger litt hjelp.
Tok med meg min Vista i slalombakken i forrige uke for å måle hvor fort jeg kjørte. Etter å ha målt, sa min kamerat at jeg egentlig har kjørt fortere, for jeg kjørt jo skrått nedover, ikke rett fram.
Jeg påstod at dette tar Vistaen med i sin beregning av hastigheten, siden den og vet at jeg har beveget meg fra en høyde til en lavere. Dette trodde ikke min kamerat var riktig.
Er det noen som vet dette, ikke bare tror?

mvh
Egil Michaelsen
 
Intressant fråga. Om vi tänker oss att vi faller rakt ner skulle den inte mäta hastigheten då? Jag är inte säker men jag tror det att den skulle göra det. Den har ju din position i höjdled och kan alltså beräkna förändringar. Dock med mindre nogrannhet än i horisontalled. Detta innebär att i så fall att GPS:en mäter din hastighet relativt underlaget även i en backe.
Ett sätt att testa detta är att gå ut på balkongen i ett tiovånigeshus och slappa GPS:en rakt ned och sedan kolla maxhastigheten. Kanske bäst att fånga upp den i ett lakan också ;) Kanske inte var någon god ide vid närmare eftertanke.

/Hans
 
Ingen större skillnad

Lite matematik ger vid handen att det ska till en sjusärdeles backe för att det ska göra någon väsentlig skillnad. Backar som frekventeras av folk med normal (?) självbevarelsedrift spelar det inte så stor roll i.

Anders
 
Re: Ingen större skillnad

apersson850; sa:
Lite matematik ger vid handen att det ska till en sjusärdeles backe för att det ska göra någon väsentlig skillnad. Backar som frekventeras av folk med normal (?) självbevarelsedrift spelar det inte så stor roll i.

Anders

Det beror väl på. Säg att du åker i en backe med en lutning på 45 grader (vilket man väl kan åka i även med normal självbevarelsedrift). Då blir väl den faktiska sträckan du åker roten ur 2 * den horisontella förflyttningen.

Säg mätningen enbart i horisontalplanet ger en hastighet på 50 km/h. Då skulle detta innebära att du i själva verket rör dig i ca 70 km/h om min snabba huvudräkning inte är helt galen. Viss skillnad trots allt.
 
Störtlopp förvisso, men...

En lutning på 100% är ganska mycket. Men det är klart, det finns ju backar där de är tvungna att winscha upp pistmaskinen, så okej då.

Din matematik är oantastlig.

Anders
 
svart pist

niclasd; sa:
Det beror väl på. Säg att du åker i en backe med en lutning på 45 grader (vilket man väl kan åka i även med normal självbevarelsedrift).

Så som "lantmätare" så vet jag att 45 grader är brant. Ett tak tex som lutar 45 grader kan man ej gå på. Håller precis på att bygga ett som är 38 grader.

Jag trodde att en 45 graders backe är en "svart" pist.
 
Re: svart pist

kanotisten; sa:
niclasd; sa:
Det beror väl på. Säg att du åker i en backe med en lutning på 45 grader (vilket man väl kan åka i även med normal självbevarelsedrift).

Så som "lantmätare" så vet jag att 45 grader är brant. Ett tak tex som lutar 45 grader kan man ej gå på. Håller precis på att bygga ett som är 38 grader.

Jag trodde att en 45 graders backe är en "svart" pist.

Håller med! En backe som lutar 45 % är äckligt brant!!!
 
Re: Re: svart pist

marcuslundmark; sa:
Håller med! En backe som lutar 45 % är äckligt brant!!!

Visst är det brant, men det går att åka i (för att ta ett för många hyggligt bekant exempel har väl Väggen i Hundfjället en genomsnittlig lutning i den storleksordningen).

Förvisso var mitt räkneexempel kanske lite väl brutalt, i och med att det förutsatte att man åkte rakt ned. Och då går det fort med en sådan lutning...men tänk på hur stort mätfelet skulle bli under de förutsättningarna ;-)
 
Men sen...

Frågan är väl närmast om det är du själv eller dina efterlevande som ska kolla hur fort det gick, innan det stannade definitivt... :)

Anders
 
Re: Men sen...

apersson850; sa:
Frågan är väl närmast om det är du själv eller dina efterlevande som ska kolla hur fort det gick, innan det stannade definitivt... :)

Anders
Jösses, vilken samling mesar det fanns här. Prova att lämna barnbacken någon gång så skall ni se att det är ganska kul när det rullar undan lite.
:)
 
För veklingar

Utförsåkning är ju ändå bara för veklingar, som inte pallar med en resa på fem mil eller så. Längdåkning ska det vara, om det ska vara nåt!

Anders
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 Mäta vertikal hastighet på skidor med GPS? Navigering 29
Hastighet Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.