Mäta vertikal hastighet på skidor med GPS?

Jag sitter i skidbacken nu och funderar lite på hur noggrant en GPS mäter hastigheten när man åker skidor. Jag körde just några åk och GPS'en i min iPhone visar att jag kom upp i 79,6 km/h. Hur noga är det eller måste man ta hänsyn till backens medellutning på ca 27 grader?
 
Menar du vertikal hastighet eller menar du hur snabbt du åker? :)

Generellt så är ju gps betydligt sämre på höjdmätning än en lufttrycksmätande dito, men det kanske gör mindre skillnad ju längremätsträckan är..

Men jag är inte riktigt säker jag heller, nyfiken på svaret :)
 
Senast ändrad:
En bra fråga, jag skulle vilja veta hur det funkar för dom som hoppar fallskärm...

Eftersom den registrerar din position en gång per sekund och därefter mäter hur mycket du har förflyttat dej under tiden och då får hastigheten så kanske den har svårare för att registrera förflyttning i Z-led än för förflyttning i X- och Y-led, detta eftersom noggranheten i Z-led ofta är lite sämre än i X- och Y-led.

Man kan sammanfatta det som att jag inte vet men är nyfiken.
 
Konsument GPS:er brukar inte mäta i höjdled. Några har tryckmätare, men de är inte kopplade till positioneringssystemet. Det är bara att titta på koordinaterna för punktmätningarna så syns ifall någon höjdkoordinat finns.
 
Konsument GPS:er brukar inte mäta i höjdled. Några har tryckmätare, men de är inte kopplade till positioneringssystemet. Det är bara att titta på koordinaterna för punktmätningarna så syns ifall någon höjdkoordinat finns.

I stort sett alla GPS-mottagare mäter höjden över geoiden. Men det är riktigt att tryckhöjd sällan mäts i de billigare mottagarna. Att höjden inte syns i en del program är ett val som den programmeraren gjort. Öppna rådatafilen så har du allt med.
GPS-mätt höjd är normalt sett 50% sämre än x & y.
 
Hehe såklart är jag intresserad av min hastighet när jag åker och den är ju en funktion av både den horisontella och vertikala hastigheten. :)

Min faktiska hastighet borde alltså varit snabbare än vad GPS´en visade? Om jag vet backens lutning (vilket jag vet på ett ungefär) så borde jag alltså kunna räkna ut hur snabbt jag i själva verket åkte, eller?

Nästa gång ska jag jämföra iPhonen med min Garmin 60csx och se om det är någon skillnad, men som jag förstår av det ni skriver så mäter den min horisontella hastighet och inte den faktiska nerför backen?
 
Ja det borde ju vara skillnad mellan Iphone och 60Csx men det är väl osäkert om höjdmätaren blandar sig i hastigheten?

Gör först ett försök att åka 79,6 km/h på platt mark så vi kan vara säkra på att det är lutningen och inte skidorna som påverkar din hastighet. ;)
 
Ja det borde ju vara skillnad mellan Iphone och 60Csx men det är väl osäkert om höjdmätaren blandar sig i hastigheten?

Gör först ett försök att åka 79,6 km/h på platt mark så vi kan vara säkra på att det är lutningen och inte skidorna som påverkar din hastighet. ;)

Då skulle Northug ligga i lä.. :) Men jag tror jag lämnar det vid en tanke, är tämligen säker på att farten till stor del uppkommer pga lutningen! :)
 
Ja det borde ju vara skillnad mellan Iphone och 60Csx men det är väl osäkert om höjdmätaren blandar sig i hastigheten?

Gör först ett försök att åka 79,6 km/h på platt mark så vi kan vara säkra på att det är lutningen och inte skidorna som påverkar din hastighet. ;)

Använd lämpligen ett fortskaffnigsmedel som klarar den hastigheten.
 
Har för mig

att frågan varit uppe förut och att Garmins GPSer mäter hastigheten genom någon slags doppler och att den därmed är oberoende av hastigheten i vertikal led.

Men detta är bara något jag tror mig minnas. Vore kul med en referens.

När jag söker på google dyker denna upp http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm men jag tolkar inte texten som bevis för att hastigheten är den absoluta och inte mätt i horisontalled.

Den här texten http://gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm menar att det är hastigheten i horisontalplanet som kommer på displayen på konsument-GPSer.

Finns massor med andra träffar när man söker bland annat på Iphone.

Thure
 
att frågan varit uppe förut och att Garmins GPSer mäter hastigheten genom någon slags doppler och att den därmed är oberoende av hastigheten i vertikal led.

Men detta är bara något jag tror mig minnas. Vore kul med en referens.

När jag söker på google dyker denna upp http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm men jag tolkar inte texten som bevis för att hastigheten är den absoluta och inte mätt i horisontalled.

Den här texten http://gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm menar att det är hastigheten i horisontalplanet som kommer på displayen på konsument-GPSer.

Finns massor med andra träffar när man söker bland annat på Iphone.

Thure

Tack för länkarna Thure, intressant läsning, särskilt den första. Jag ska ta med båda gps´erna idag och se om det blir någon skillnad i hur de mäter hastigheten i backen. :)
 
Kommersiella GPSer är tydligen försedda med en inbyggd osäkerhet i Z-led för att undvika att de används i hemmabyggda missiler. Militära GPSer får korrekt information.

90 km/h på skidor och vanliga skidkläder är riktigt snabbt. Vilken backe kör du i?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.