Mallorca i oktober

Hej.

Nu är det "nog" bestämt. Det blir cykelresa till Mallorca i oktober. Troligen (tack för tipset Per) så blir det Alcudia vi har som bas.

Jag har letat en hel del på nätet efter reseberättelser och liknande, men det mesta jag hittar är för landsvägscykling.
Vi är inte ute efter asfalts eller grusvägs cykling utan helst tung XC. Vi kommer ha ingen eller ytterst lite packning på cyklarna och utgå från lämplig startpunkt varje dag.

Är det någon här som har koll på online ställen som beskriver mtb cykling på Mallorca?

/Mattias
 
Eller Gran Canaria

Typiskt att man kommer på något för sent.

Ett annat bra alternativ är Gran Canaria. Så frågan gäller för både GC och Mallorca :)

/Mattias
 
Jag bor pà Mallorca, sâ jag skulle eventuellt kunna kolla upp lite.

Prova att ta kontakt med denna man (Wolfgang Weiss) Han har bott i Norge ett tag, sà han snakker norsk(och engelska/tyska). Han har dragit igâng ett slags äventyrs-företag hár pâ Mallis (MTB, Canyoing, klättring, havskajak etc):

http://www.naturefascination.com

Om du hälsar frân mig kan han säkert ge lite information.

Mvh / Mats
 
mlindstrom; sa:
Är det någon här som har koll på online ställen som beskriver mtb cykling på Mallorca?

Tror inte att det finns något, Mattias. Vi har varit två ggr i Alcudia och har då använt

"Megatours Mallorca
von Michael Nies
50 Mountainbike-Touren rund um die Sonneninsel. Wegbeschreibung, Höhenprofile, Streckenktn.
Gebunden | 238 Seiten | Hallwag Karten, Ostf. | 2000
ISBN: 3828303994"

Hämtat fr tråd i Mountainbikeforumet. Alcudia är ett ghetto för barnfamiljer. Utmärkt bas för att hoja. Finns en del fina rutter upp förbi Binifaldo, etc. Finns några bilder monterade här http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Mallorca01/album1.html
Kan dock inte säga att vi fotograferade särskilt energiskt eftersom vi hade en tung systemkamera som inte var ngt kul att ha på ryggen.

"Megatours ..." bibeln finns i den lokala bokhandeln, liksom hyfade kartor.

Per
 
Lokala publikationer med rutter

Förlaget Moll (Editorial Moll) pà Mallorca har gett ut följande böcker (för den som kan spanska):

1995: MALLORCA EN BICI. Carles Tudurí i altres. Col·lecció Coneixer Mallorca. El objetivo de la presente obra es contribuir al conocimiento de la isla a través de la bicicleta e impulsar la práctica del ciclismo respetuoso con el entorno. Contiene 15 rutas ciclistas, alternando montaña y carretera.
128 páginas. 10,82 EUR.

1995: GUIA DE LA BICICLETA DE MONTAÑA. Excursiones en Mallorca. Juan Poyatos. Col·lecció Coneixer Mallorca. Este libro contiene, aparte de unas consideraciones iniciales sobre el buen uso y mantenimiento de la bicicleta y otros aspectos que sin duda pueden ser de utilidad al principiante, una colección de 19 rutas ciclistas a través de Mallorca, muy variadas y con muy distintos grados de dificultad, desde las más sencillas y elementales hasta algunas de considerable dureza, que constituyen una guia muy aconsejable para la iniciación en este nuevo deporte.
144 páginas. 10,82 EUR.

Juny 1997: MALLORCA EN BICICLETA DE MONTAÑA. 30 nuevas rutas. Juan Poyatos. El presente libro viene a ser una segunda parte de la Guia de bicicleta de montaña. Todos aquellos que ya han recorrido las rutas de aquella guia, encontrarán aquí 30 nuevos ititnerarios, de diversos grados de dificultad, que les llevarán a los más recónditos rincones de la isla.
144 páginas. 10,82 EUR.


Mvh / Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.