Måla Aluminium

Har en lavinspade med eloxiderat (stavning?) skaft. Tyvärr är hela spaden i en tråkig svart färg som inte syns särskilt bra i mörker. Därför funderar jag på att måla delar av skaftet i någon röd färg men har fått höra att det är svårt att få färg att fästa på denna typ av yta.
Frågan är alltså, hur får jag färgen att fästa och vilken färg ska jag välja?

/M
 
Eloxerat heter det.

Vet ingen riktigt bra metod att måla. Slipa med smärgelduk upp ytan och måla med 2-komponentsfärg, kanske?

/Håkan
 
Denna typ av...

ytbehandling ger en mycket hård yta! Det brukar inte gå så bra att måla på eloxerade ytor.
Om du lyckas karva igenom eloxeringen så bör du grunda med någon betande färg. Annars fäster inte nästa färglager så bra.

Patrics förslag verkar vara det enklaste och vettigaste tycker jag.

//Göran
 
Eller

Lämna in spaden på någon närliggande eloxeringsfirma.
Eloxera om den i rött eller blått.

Annars är väl det enda, att som tidigare nämndes, måla med tvåkomp-etsgrundfärg och sedan lägga på en tvåkomp-acryl (knallhård billack).

/Björn
 
Håller med graip. Kolla upp nån småindustri som håller på med eloxering, då kan du få spaden fixad för en tårta till gubbarna som gör det. Eloxeringen ger en bra och hållbar yta.

//Uffe
 
Dessvärre så...

brukar denna typ av produkter ytbehandlas innan man sätter ihop dom på fabriken.
Detta för att undvika att olika syror och lut skall bli kvar i rör eller spalter mellan olika delar,t.ex. skaft-blad.
Då detta kan ligga kvar lång tid efteråt och fräta och försvaga konstruktionen avsevärt.
Även i popnitar av aluminium kan dessa problem uppstå.

Det kan även upppstå problem vid eloxering om det är någon alu.kvalitet som har hög hållfasthet.
Om det är höghållfast aluminium så bör man tala om det för gubbarna som utför ytbehandlingen. Då kan dom anpassa processen så mycket det går eller så tackar dom nej till jobbet.

//Göran
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.