Mäta språng?

Funderade lite bara.........
Finns det nåt vedertaget sätt att mäta språnget, krökningen av köllinjen, på kajaker? Gjorde så här på mina egna: la en 4m rätskiva på kölen, samma avstånd till för och akter, noterade måttet från rätskiva till köl i för och akter, samt hur långt rätskivan ligger an utmed kölen och hur långt från för och akter den släpper kontakten med kölen. Gick det att förstå?
Det blir ju dock lite osmidigt att åka runt med en rätskiva på taket när man vill jämföra med andras farkoster eller vill provpaddla hos nån handlare, i o f s skulle man ju bli lätt att känna igen :)

/ Lars
 
Funderade lite bara.........
Finns det nåt vedertaget sätt att mäta språnget, krökningen av köllinjen, på kajaker? Gjorde så här på mina egna: la en 4m rätskiva på kölen, samma avstånd till för och akter, noterade måttet från rätskiva till köl i för och akter, samt hur långt rätskivan ligger an utmed kölen och hur långt från för och akter den släpper kontakten med kölen. Gick det att förstå?
Det blir ju dock lite osmidigt att åka runt med en rätskiva på taket när man vill jämföra med andras farkoster eller vill provpaddla hos nån handlare, i o f s skulle man ju bli lätt att känna igen :)

/ Lars

Har inte handlarna golv, d v s lång rätskiva, nu behöver du bara två halvstyva tvättsvampar för att hålla sargen över golvet, samt en ställbar vinkelhake med cm skala på så får du fram din kölkurva, 6 m måttband och du kan jämföra dina kölar. Men hågkommen lär du ju bli ändå! Papper och penna gör att du inte behöver bli minneskonstnär.
 
tack för tips seaobserver. lösningar finns ju alltid.
Men jag funderar fortfarande på om inte någon kluring före mig kommit på nåt sätt att ange nåt standardiserat mätetal.
 
I USA kör de klassindelning av havskajaker efter slankheten längd/bredd. Måtten tas med hjälp av två klotsar 100 mm höga som skjuts in framför och bakom kanoten och då får man en konstruerad vattenlinjelängd. Den konstruerade vattenlinjebredden tas på samma sätt. Sen delas kanoterna in i:

Sea Kayaks < 9,25:1
Fast Sea Kayaks 9,25:1 till 10,99:1
Hi-Performance Kayaks > 10,99:1

Att bara mäta språnget ger inte tillräcklig information. Vassa och djupa ändskepp ger ingen bärighet men "avslöjas" av att volymen i mitten ökar för att kompensera.

http://soundrowers.org/DeterminingKayakClassifications.aspx
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matfarsan App för att mäta distans, hastighet mm? Paddling allmänt 5
raptus3 Mäta distanser Paddling allmänt 6
Erik Barkefors Mäta vinkel på paddel Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.