Mäta distanser

Jaha, då var det dax att skriva mitt allra första inlägg. Av tusen frågor väljer jag denna:
jag har några fastställda sträckor, som jag mätt manuellt mha. Gröna Kartan. Men jag skulle vilja ha exakta mått på dessa sträckor. Då är det väl GPS som gäller? Har ingen än, men har fått låna en Garmin 60CSx av en kompis. Den verkar ju bra, men finns det några bättre alternativ för just paddlare? Funderade på en Garmin Oregon, men den har tydligen problem med att visa sträckor rätt.
Mina sträckor följer Strömsholms Kanal, så det blir lite svängar här och var.

/Raptus
 
Det finns mätfunktion på kartorna på ex vis eniro och hitta.se. Verkar ge rätt mått vad jag sett och mäter den väg du vill. Med kanoten kanske du paddlar i en båge över sjön och får ett längre mått på GPS:en.
 
Jaha, då var det dax att skriva mitt allra första inlägg. Av tusen frågor väljer jag denna:
jag har några fastställda sträckor, som jag mätt manuellt mha. Gröna Kartan. Men jag skulle vilja ha exakta mått på dessa sträckor. Då är det väl GPS som gäller? Har ingen än, men har fått låna en Garmin 60CSx av en kompis. Den verkar ju bra, men finns det några bättre alternativ för just paddlare? Funderade på en Garmin Oregon, men den har tydligen problem med att visa sträckor rätt.
Mina sträckor följer Strömsholms Kanal, så det blir lite svängar här och var.

/Raptus

Har en Oregon, på vad sätt skulle den ha problem med att visa sträckor rätt?

--- Mats ---
 
Jag har en Garmin Colorado som jag alltid har med mig, tycker den fungerar toppen och har alla funktioner man kan önska sig. Har aldrig märkt att den mäter fel. Antar att den fungerar snarlikt som Origon
 
Issues list

Jag snubblat över en "Issues list" (http://garminoregon.wikispaces.com/Issues+List) om Oregon. Där står bl.a. "(2.93) Improved GPS reception. The Oregon trip odometer reports data that is consistently 6%-15% lower than the tracklogs it records. Similarly the trip computer records low as compared to other Garmin high sensitivity handheld receivers (60csx and Colorado). (2.6)".
Även i andra forum har det pratats om detta.
Är detta något som ni har märkt av?

/Raptus
 
Jag snubblat över en "Issues list" (http://garminoregon.wikispaces.com/Issues+List) om Oregon. Där står bl.a. "(2.93) Improved GPS reception. The Oregon trip odometer reports data that is consistently 6%-15% lower than the tracklogs it records. Similarly the trip computer records low as compared to other Garmin high sensitivity handheld receivers (60csx and Colorado). (2.6)".
Även i andra forum har det pratats om detta.
Är detta något som ni har märkt av?

/Raptus

Hej. Den text du syftar till är under avdelningen "resolved" som borde betyda "löst", inte kvarvarande bug. dessutom för version 2.93, och de är nu på 3.2. Dessutom har jag oregon 550, den har andra versionsnummer, och det finns ingen anteckning om detta för den som jag såg.

Personligen använder jag inte tripmätaren i oregon så mycket, jag har oregon till att samla in trip data, och sedan tittar jag på dem i mapsource. Har aldrig noterat några bekymmer, men heller aldrig jämfört med andra tripmätare. Dock kan jag se på google earth att den väldigt exakt håller reda på var jag var..

--- Mats ---
 
Vad jag förstått handlar det där om att en GPS ofta visar avstånd på två sätt. Dels har man en trippmätare, och dels kan man se längden på en spårlogg. Dessa brukar kunna diffa beroende på hur GPS:en mäter.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.