Luottolako

Nån som gjort ungefär denna sträcka-råd och tips emottages?
Tänkte gå från Kvikkjokk mot Pårte-Säkok,ned i
Njåtosvagge för att komma upp på Luottolako.har gått upp tidigare ungefär vid Skajdasjååkå när vi kom västerifrån Njåtsosvagge.
Sen tänkte jag gå över Luottolako ner i Nåjtesvagge,genom Lullihavagge mot bron över Kåtokjåkk.
Tillbaka mot Kvikkjokk antingen under Stor-Jerta mot Påreklägret och ned den stigen igen,eller så att jag kommer på Kungsleden nånstans mellan Huornas och pårtestugan.
Då måsta man väl över Ivarlako? det verkar snårigt.
Kungsleden ned mot Pårtestugan har ju väldigt mycket vegetation.
Nån som senaste åren färdats här?
Vill gärna välja så enkel väg som möjligt;är "mästare på dåliga vägval".
 
Ja, men jeg gik ikke med i Nåitevagge men gik rundt til Lullihavagge ved at holde en højte på ca 1360 m. Fin rute men pas på, på det stejle snefelt! Det kan passeres sikkert men pas på!
 
Jeg har flere gange gådet op fra kungsleden langs syd-vest-siden af Gallakjåhkå. Den rute skulle ikke være svær at følge. Der er da en time med besværlig skov/krat men ruten er ok.
 
När vi var i området 2002 följde vi i princip Gallakjåhkå uppför sluttningen (dock inte nere i bäckravinen utan vi vek av från kungsleden lite tidigare och stötte på den en bit upp i sluttningen). Visserligen är det skog upp, så lite snår får man räkna med, men vi hade inga som helst egentliga problem med en mycket blandad grupp. Passagen över Ijvvarlahko såg ut så här:
http://www.paerl.homeip.net/fjallbilder/2002-024.html
dvs inga större problem här heller.

/Pär
 
Hej,
Ett alternativ till att från Sähkok gå ner i Njoatsosvagge och sedan upp till Luohttolahko är att från Sähkok gå norr om 1220, runda 1345 och vada Ruopsokjåhkå alldeles nedanför där den delar sig, sedan upp på 1260-nivån ungefär och bort till de små sjöarna nedanför Loametjåhkkå. Sedan följer du Balgatjåhkås ravin upp till Luohttolahko.
Jag gick där 2005, men åt andra hållet.
Stigningen upp mot 1260-nivån från Ruopsokjåhkå är stenig, i övrigt lättvandrat.
Fördelen med alternativet är att du får en fin utsikt jämfört med att vandra nere i Njoatsosvagge.
/ Bertil
 
Klockrent

OBD; sa:
Hej,
Ett alternativ till att från Sähkok gå ner i Njoatsosvagge och sedan upp till Luohttolahko är att från Sähkok gå norr om 1220, runda 1345 och vada Ruopsokjåhkå alldeles nedanför där den delar sig, sedan upp på 1260-nivån ungefär och bort till de små sjöarna nedanför Loametjåhkkå. Sedan följer du Balgatjåhkås ravin upp till Luohttolahko.
Jag gick där 2005, men åt andra hållet.
Stigningen upp mot 1260-nivån från Ruopsokjåhkå är stenig, i övrigt lättvandrat.
Fördelen med alternativet är att du får en fin utsikt jämfört med att vandra nere i Njoatsosvagge.
/ Bertil

Detta alternativ är mycket bra
 
Luliavagge

Gå man "norra" sidan av Lullihavagge för att undvika glaciärvatten?
Eller är den mer lätt att gå av andra skäl?
tänker detta med anledning av behovet att passera bron över Kukkesvagge?
 
Sol på Luottolako

Så blev min "önsketur" av,trots allt.
Pga mycket dimma gick vi från Pårek mot Kåtokjokk och sen Lullihavagge-Nåitesvagge-Luottolako och sen den "höga" vägen mot Säkok som jag fått beskriven.
Lyckades naturligtvis irra runt i dimman kring lill-järta i stf ta raka vägen nedan Stor-Järta,samt inte gå högt nog mellan Palkajåkken och Ruopsok-jokken så där blev det lite vandring i vide och tolta ett tag.
Men Lullihavagge såg vi inte mycket av,låga moln,mest lättgånget på snö och bara mindre sträcka på torra block,jättefint att tälta på spetsen mellan Nåites-och Lullihavagge.
Trots dag 2:s dimma och nattliga regn var det soligt och så vackert när vi kom upp på Luottolako,alla bergstoppar och glaciärer,en riktig lyckokänsla.
Det började regna kraftigt innan vi lämnat platån,men sen var det igen mest sol och varmt.
Relativt mycket vatten i Palkatjåkken (som man ju eg inte behövt vada nedan platån,men det gick bra,och Ruopsok gick bra att gå ned till -svårt tro det när man såg ravinen.
En lyckad tur,trots irr i dimma och fukt efter nattregn,blöta kängor och skor.
Jokkarna nedan Pårte hade bra snöbryggor.
Lång vandring hem från Säkok till Kvikkjokk,sånt tar hemskt på mina dåliga fötter,men jag är så jättenöjd att ha varit där uppe när solen sken.
 
Skrämmer liv i en gammal tråd;

En plan för sommarens fotoutflykt börjar ta form; jag är sugen på att gå Kvikkjokk - Pårek - Sähkok - Luohtolakko - Tielma - Rapadalan - Gådojåkkobron - Kvikkjokk.

Den del som jag inte gått tidigare, och är lite fundersam på är just "höga vägen" till Luhtolakko och nedstigningen mot Palkatjåkkå, som av Grundsten beskrivs som "mycket brant klättring" eller nåt sånt. Det låter inte allt för inbjudande under de första dagarna av en långvandring, med 10 kg fotopryttlar i ryggan.. Hur jäkligt är det egentligen?

Jag är oxå lite fundersam på hur jag ska avsluta från Gådojåkkobron; jag har tidigare gått 'raka vägen' mot Pårek, men det kanske vore kul att se nåt nytt och i stället gå ner mot Kungsleden och Pårtestugan - någon som kan berätta nåt om den sträckan?

Per
 
Vi gick ner från Luottolako över en rätt strid jokk,korsade en jokk till som låg nere i en ravin och sen över Säkok.Det gick bra.
Vi gick nog lite fel och håll "för lågt" på väg mot jokken i ravinen,men det var viss värre att gå högre upp på berget ändå.
Vi passerade över Kåtokjokk-bron och gick genom Lullihavagge-Nåitesvagge för att ta oss till Luottolako.
har skrivit nån slags "reseberättelse" i min blogg från augusti-07.
Det var inte svårt att gå ner till första jokken:palkatjåkken
 
Tack för det Britt, låter ju helt ok!

Hur kom ni till Kåtojåkk-bron då, om jag förstod rätt så hade du också funderingar på att snedda till/från Pårtestugan ungefär?

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Njåtosvagge-Luottolako Fjällvandring 3
uljo2 Sarek - Luottolako -> Ruonas Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.