Njåtosvagge-Luottolako

Planerar sommarens vandringar och funderar på hur det är att ta sig upp på L-lakko från Njåtjosvagge. Hur är det att gå upp via Luottojåkkå ?
Sen ned via Jeknavagge till Sarvesvagge..
Eftersom jag hatar att vandra i branter och nära stup vill jag gärna veta..........
 
Tidigt i juli 2004 vandrade jag upp mot Louttolahko på den östra sidan av Jieknavakkjågåsj. Det var inga som helst problem att ta sig upp den vägen, och en nedfärd bör inte heller vålla något problem. Det är lite blockigt, men inga överdrifter. Några stup eller dylikt hittar du inte heller.
 
Sen ned via Jeknavagge till Sarvesvagge..
Eftersom jag hatar att vandra i branter och nära stup vill jag gärna veta..........

En alternativ nerväg går via den namnlösa toppen 1544 och därefter ner i den branta minidalen till Lullihavágge. Om man nu vill ner i Lullihavágge förstås. Denna väg är bra tidigt på säsongen då det ligger snöfält ända ner i Lullihavágge. Sista biten är brantast och lutar ca 45 grader, men det går bra på snön om man tar det lugnt. Är snön borta kommer en massa blockterräng fram, och då blir det lite jobbigare på grund av lutningen. Då kanske Noajdevágge är lämpligare.

Uppgången till 1544 är behaglig (man håller strax norr om den) och toppen består bara av blockmark.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Njåtosvagge -> Vassjapakte? Fjällvandring 2
Schneeberger Njåtosvagge - Alkavagge Fjällvandring 8
brigas Luottolako Fjällvandring 13
uljo2 Sarek - Luottolako -> Ruonas Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...