Lundhagskängor - klättring?

Jag har i det närmaste nött ner mina nuvarande kängor (Haglöfs Mountain Pro) och tittar på ersättare.
Hade nästan bestämt mig för Hanwag Alaska men är lite intresserad av av "falla för trycket" ;) och köra ett par Lundhags den här gången.

Min fundering gäller hur Lundhags funkar när man under sin fjällvandring vill ge sig upp på någon topp som tarvar enklare klättringsmoment, jag menar som ni förstår ingen värstingalpinism utan kanske mer scrambling, någon firning här och där, och hur funkar Lundhagsarna med stegjärn? Upplevde vid provning att Hanwag kändes mer som mina Haglöfs och ibland har man ju en benägenhet att välja sånt som känns bekant(på gott och ont)

Någon som har intressanta tips/erfarenheter, synpunkter på Lundhags(har nog tänkt Syncro i första hand), Hanwag Alaska eller för all del andra kängor som kan vara lämpliga.

Jag har sedan tidigare ett par lättare Meindl för enklare vandringar och tunga artilleriet består av ett par Koflach Arctis Expe, jag behöver alltså tips för läget mittemellan där merparten av mina vandringar vanligen hamnar...
 
Jag har använt dessa stegjärn på mina lundhags pro http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=GRIVEL_G12_COM men bara till lite glaciärvandringar i norra sverige. Funkade superbra,satt jättebra på kängan. Då använde jag bindning New Classic.
Kan tyvärr inte svara på hur de är att klättra med, men skulle tro att det kommer att funka bra så länge det inte blir för avancerat.

Lundhags gör marknaders absolut böst kängor så jag har svårt att se att du inte kommer att bli nöjd.

Over and out
 
Känner igen problemet, blev ofrivilligt tvungen att ta till mina gamla Jämtkängor i högalpin teräng. I denna tråd finns lite utvärdering från den turen.
"Klättringen"/scramblingen rörde sig som mest kring grad VI med löpande säkring, men redan där började kängorna kännas som en belastning. Något mer avancerat än så skulle jag absolut inte vilja syssla med i Jämtkängor på fötterna :p.
Summa summarum: Kängorna dög men inte mer till lättare scrambling, och tog överraskande mycket stryk rent hållbarhetsmässigt. Tror inte heller de skulle klara tuffare stegjärn än mina lätta och låga 8-taggars Kahtoola.
 
Skulle säga att det går ok att klättra vägg/svaklättring som inte innebär rena friktionsmoves upp till 4+ - 5- i syncro, funkade för min kompis på västeggen på stora skagastölstind iaf. Funkar även för isklättring. Men de är ju långt ifrån ett par bra storskor, och ju svårare det blir desto långsammare går det .

Jag har lundhags på vandring innehållande grad 2 klättring, blir det längre distanser med svårare föredrar jag mer tekniska skor
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.