Lumix TZ5 el linkande?

Har letat efter en ny kamera ett tag och har klämt lite på TZ5

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=271796

Jag tycker om att fota utomhus, dels på objekt men även lite landskap så jag gillar att den har 10x zoom och 28mm brännvidd. Funkar det att ta större landskapsbilder men en sådan?

Jag har tittat på bilder tagna med denna och jag har sett både jättebra och mindre bra exempel, även om de övervägande är bra bilder. Att den filmar i HD är ju också trevligt.

Vilka andra alternativ finns? Säg för max 3000kr?
 
Canon

kommer med en liknande i vår Powershot 200 eller något liknande vill jag minnas att den heter.

Canon Powershot SX200 IS var det finns på t ex cyberphoto lite dyrare än 3000 dock.

Långzoom är en kompromiss optiskt och avsaknaden av optisk sökare gör att jag inte skulle välja en sådan kamera personligen.

Numera verkar det vara Lumix TZ7 som ersätter TZ5?

Thure
 
Jag har precis fått hem min TZ5 (2885 kr på Japan Photo) och ska klämma på den ikväll. Jag slog till snabbt i förrgår när jag insåg att lagren höll på att tömmas eftersom den ska ersättas av TZ7, som ju är 2000 kr dyrare men knappast 2000 kr bättre.
Så om du vill ha en sån kamera för en tretusing får du nog slå till nu eller vänta tills TZ7 eller SX200 går ner i pris.

Jag valde TZ5 framför Powershot SX200 eftersom jag tyckte den var lite snyggare och behändigare i formatet.
 
Jag har precis fått hem min TZ5 (2885 kr på Japan Photo) och ska klämma på den ikväll. Jag slog till snabbt i förrgår när jag insåg att lagren höll på att tömmas eftersom den ska ersättas av TZ7, som ju är 2000 kr dyrare men knappast 2000 kr bättre.
Så om du vill ha en sån kamera för en tretusing får du nog slå till nu eller vänta tills TZ7 eller SX200 går ner i pris.

Jag valde TZ5 framför Powershot SX200 eftersom jag tyckte den var lite snyggare och behändigare i formatet.

Så trevligt! Recensera gärna lite när du provat den!
 
Så trevligt! Recensera gärna lite när du provat den!

Jag har lekt lite med den här hemma och första intrycket är att den är vansinnigt mycket bättre än kameran som den ersätter: Digital Ixus, första generationen. Det var i och för sig väntat, men man ska väl betänka att Ixusen kostade motsvarande 9000–10000 :)
Jag kanske helt enkelt inte är rätt person att göra en objektiv bedömning eftersom det är 10 år sen jag köpte min förra kamera :)

Den är brusig* på inomhusbilder tagna utan blixt (inte oväntad det heller), men eftersom antalet bildpunkter är så många så är det tveksamt om det har någon praktisk betydelse. Den som måste fingranska enskilda bildpunkter på bilder som är 3500 bildpunkter breda köper antagligen inte en kompaktkamera.

En viktig sak är att jag lyckas uppnå det där korta skärpedjupet jag har letat efter. Sånt gör ju nästan bilderna automatiskt snygga. Inte många kompaktkameror fixar det, men med så här rejäl zoom går det ju!

*Eller visar snarare tydliga tecken på aggressiv brusreducering i processorn.
 
Jag är jättenöjd med min men håller på att trilla i fotonördfällan och köpa en D90 snart. Jag kommer dock helt klart att behålla TZ5:an som komplement. Den känns som en jäkligt bra kamera till det formatet. Både hyfsad "vidvinkel" och långzoom OCH låååång batteritid. Det känns som att det räcker hur länge som helst trots den stora och fina skärmen.

Jag köpte min för motsvarande 1900 spänn i Hongkong för 13 månader sen. Den var då helt ny och priset var så otroligt bra även i HK så jag tror att jag betalade för TZ3 faktiskt. Ska till Hongkong nästa vecka men nu är HK-dollarn ca 50% dyrare så det är inte lönt att handla där mer tyvärr...
 
nån väsentlig skillnad mot TZ 4 ?

Såg den liknande TZ4 (är väl föregångaren till TZ5 ?) för ca 1600 kr i England häromveckan, och även om det inte är den senaste modellen låter det på mig som ett prisvärt alternativ.
Söker en bra "alltid ha med sig" kamera när systemkameran är för tung/opraktisk att ha med.
Nån med erfarenheter/synpunkter på TZ 4 vs TZ 5 (TZ7) ?
 
Såg den liknande TZ4 (är väl föregångaren till TZ5 ?) för ca 1600 kr i England häromveckan, och även om det inte är den senaste modellen låter det på mig som ett prisvärt alternativ.
Söker en bra "alltid ha med sig" kamera när systemkameran är för tung/opraktisk att ha med.
Nån med erfarenheter/synpunkter på TZ 4 vs TZ 5 (TZ7) ?

TZ4 + 1MPIxel = TZ5 bägge kom samtidigt. Detta enligt http://www.dpreview.com/reviews/specs/Panasonic/

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.