Luffarliv....

Det har beskrivna nedan kanske är riktig flumluffarromantik, vad tycker ni ?
Tyckte att det kunde få en egen tråd, då jag tidigare lagt in det under "hängmatta"

Om man bortser från att det går att övernatta utan sovsäck, liggunderlag o ett snö/regnskydd, så är det väl precis dessa tre saker som man behöver vid en nogorlunda komfortabel övernattning i det fria.
Hur man bär på dessa saker går ju att verkligen förenkla, en rem runt grejorna samt en träpåk över axeln som grejorna hänger på, typ "Rasmus på luffen" av A. Lindgren ni vet.
Badar i sjöar,fiskar lite o fixar käk på enklaste sätt över elden.
Maten fixar man på bondgårdar, man kanske får sitta ner o äta med familjen o berätta var man var sist, o höra hur dom har det på gården, vartefter man förflyttar sig, man ger ett handtag på gården dit man kommer, kanske hjälper till att sätta upp stolpar, rensa ogräs eller nåt, får lite ägg, en brödbit, mjölk eller nåt o sen trampar man vidare ganska ultralätt med en fantasisk möjlighet att få träffa andra människor- miljöer i sverige, låter det knäppt?

peter

Inte det minsta!

Jag tycker att det låter som en bra idé frånsett att det inte finns så många bondgårdar kvar i Sverige. Det kan bli långa sträckor att gå om man bara håller sig till såna.

Men jag förstår vad du menar, att bara vandra lite planlöst omkring (luffa) och ta dagen som den kommer.

Jag har själv närt en dröm om att under en hel sommar (3 månader) vandra omkring i fjällkedjan. Det kräver dock egen proviantering men känslan av att vara fri skulle nog bli densamma.

Någon gång (när barnen är utflugna) hoppas jag att det blir av.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg