Löparskor bland block

Jag testade med framgång att byta kängor till löpar-/multisportskor under förra årets fjällvandringar. Fördelarna var otaliga, men en av de få nackdelarna att byta ett par Meindl Island Pro till ett par Salomon XA Pro bestod i ett sämre fäste på blöta stenar.

Inför årets tur, som - till skillnad från dalkrypandet under förra året - kommer att äga rum i betydligt mer blockbegåvade områden, misstänker jag att detta fäste kommer att saknas i än högre utsträckning.

Har ni löparskovänner någon erfarenhet av skor med bättre fäste än de jag nämnde ovan? Fästets beskaffenhet måste ju till största delen bestämmas av gummiblandningen i skon, och då borde det finnas en hel del variation på marknaden, eller?
 
Jag har ju använt Mions varianter och det verkar vara ett rätt mjukt gummi som ger hyffsat bra fäste. Dock upplever också jag att fästet är något sämre än med grövre kängor. Kul att fler upptäckt det trevliga och luftiga med att ha trekking/löparskor! :)

// Jocke
 
Tack för tipset Jocke!

Men hur står det till med teoretiserandet här på utsidan? Jag hade hoppats på att någon hade kunnat lägga ut texten rörande multisportskor och grepp.

Hur resonerar t.ex. orienterare? Vilka skor använder bergslöpare? Ska man ha dobbar?

Kom igen nu! :)
 
Men hur står det till med teoretiserandet här på utsidan? Jag hade hoppats på att någon hade kunnat lägga ut texten rörande multisportskor och grepp.

OK, du bad om det ;)

Jag har skaffat ett par Icebug Fors som jag ska testa i sommar i fjällen. De har inte ståldubbar, som de flesta andra av Icebugs modeller, så de har väl lite sämre fäste. Men det har känts bra på löprundor i blöta skogar (på stigar och stenar, bedömningen inkluderar ej löparspår). Modellvalet var inte rationellare än att de just då (och fortfarande) kostade 499 pix på Fjällsport Tärnaby...

Teorin är alltså att de kommer fungera asbra på fjället och jag kommer äntligen kunna sväva fram som en liten älva över jokk och sten :)
 
Har orienterat en del men använder då skor med dobbar, som kanske inte är helt rätt i det här fallet.

Kanske de här: http://www.mamut.net/smsport/subdet48.htm

Sedan tror jag att någon form av skydd för fotknölarna skulle vara bra. Efter det att jag vandrat i blockterräng så kan jag se rispor/skador på lädret på kängorna ihöjd med fotknölarna. Har letat på nätet men inte hittat något bra exempel...
 
Tack för tipset Jocke!

Men hur står det till med teoretiserandet här på utsidan? Jag hade hoppats på att någon hade kunnat lägga ut texten rörande multisportskor och grepp.

Hur resonerar t.ex. orienterare? Vilka skor använder bergslöpare? Ska man ha dobbar?

Kom igen nu! :)

Jag har aldrig halkat med mina Icebug.... is, mossa, snö, gegga... och givetvis blöta stenar... problemet är nog att om man går försiktigt så blir fästet sämre, men det kan jag tänka mig att packningsvikten kompenserar...

Icebug finns i massor av varianter... dämpat, högt och givetvis lätt om man vill det....

Thomas
 
Tack för alla tips! Och visst vill man likt en älva flyga fram över blockhaven!

Sarva och Icebug ser båda intressanta ut.

Vilken Icebug-modell använder ni? Fors kunde jag inte hitta i sortimentet. Någon som har testat Fly-modellen med damask? Verkar intressant.
 
Vilken Icebug-modell använder ni? Fors kunde jag inte hitta i sortimentet. Någon som har testat Fly-modellen med damask? Verkar intressant.

Fors är utgången (därav det låga priset antar jag). Numera har väl (?) alla deras modeller ståldubbar. Fors har i stort sett samma sulkonstruktion som MR2 (enl Icebugs kundservice) och är byggda i mesh o nån slags mockaimitation (ser det ut att vara). Torkar fort gör de i alla fall :)

Hade jag köpt nya hade det nog blivit ett par Python, även om Icebugs kundservice hellre rekommenderade Gryllo till just vandring, eftersom den är lite mer uppbyggd. Den väger dock ganska mycket mer (beroende på hur man ser på det här med vikt förstås) vill jag minnas (fast just nu kan jag inte hitta viktuppgifterna igen...)
 
Icebugs yttersula? Metalldubbar?

Jag har förut tittat på Icebugs modeller då de har varit intressant som lättpackningsskor men tvekat och inte vågat pga deras dubbar på yttersulan. Jag förstår inte riktigt hur de används. Kan jag tex använda dem i Pyreneerna? Eller i svenska fjällen? Jag har naturligtvis lättpackning (max 16 kg). När jag tittar på Icebugs hemsida får jag det intrycket att de är bara gjorda för löpning på vinter då det är isigt underlag?

*förvirrad*

Jonas
 
Jag har ett par Fors. En stor skillnad på dessa och "vanliga" orienterardojjor är att sulan är mjuk. Man känner underlaget. Känsla som en mockasin. Traditionella orienterarskor har stenhård sula för att ge gott stöd.

Jag är tveksam till en så mjuk sula i blockterräng och på andra ojämna underlag.
 
Jag har ett par Fors. En stor skillnad på dessa och "vanliga" orienterardojjor är att sulan är mjuk. Man känner underlaget. Känsla som en mockasin. Traditionella orienterarskor har stenhård sula för att ge gott stöd.

Jag är tveksam till en så mjuk sula i blockterräng och på andra ojämna underlag.

Får jag fortsätta spekulera? Tack! ;)

Om man springer får man en helt annan (och mer aggressiv) fotisättning som gör att en styvare sula behövs på mycket ojämnt underlag. Detsamma gäller när man vandrar med tyngre packning. Jag har själv en gång tvingats byta kängor med en vandringskompis för att mina fötter inte orkade med längre (när jag hade ett par kängor som reparerats av en fullständigt inkompetent skomakare). Sen fick han ont... (Men då bar vi 20+ kilo per skaft - för tre dagar. Jeezuz.)

När man däremot går med lättare packning så kan man ha en mjukare sula eftersom man inte belastar fötterna fullt så mycket. Jag gick för ett par helger sen vid Hovs hallar och västerut, ganska stenigt underlag (skravel) i mina vanliga vardagssalomon. Det känder helt ok i fötterna, ca tio kilo på ryggen. Men det var ju bara över två halvdagar.

Men detta är som sagt ren spekulation från min sida, jag får väl krypa till korset (och tillbaka in i mina Alfa) nån gång i september när mina Fors visat sig kassa :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fyad Löparskor. Vad hände egentligen? Kläder 12
Drigpon Vandra i abisko-nikkaluokta i löparskor, lämpligt? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.