lo-tech övernattning

Hej...jag har anmält mig till en fjällvandring i särna runt midsommar. I denna "kurs" så ingår det en soloövernattning där det inte är meningen att man ska ta med sig ett tält eller liknande utan använda sig utav naturen så gått det går. Sen så får man visserligen använda saker man har med sig. men då jag inte haft råd att köpa ett tarp eller liknande så undrar jag ifall nån av er har något förslag på det bästa övernattnings skyddet/platsen, överlevnadsstyle.

krypa in under en gran är kanske inte den bästa lösningen.

off topic undrar jag även hur mycket mygg man ska räkna med och bästa skyddet för dessa.

/Niklas
 
En tät gran utgör ett utomordentligt bra skydd mot väder och vind. En tunn tröja över huvudet håller myggen borta. Lycka till, och se fram emot en riktigt trevlig tur.
 
tack...Så du tror det är det bästa sättet är en tät gran...vad finns det för andra alternativ...mot/för...
är det något annat viktigt man ska tänka på?
 
En tät gran funkar utmärkt. Den står där, klar att bara krypa in under. Inget byggande, släpande eller annat som kräver energi. Annar finns ju en helt vanlig bivak och det finns ju många varianter på det. En presenning för 40 spänn håller ju normalt tätt också.
Låt din fantasi skena och du kommer att komma på hur många lösningar som helst.
 
Har sovit med fötterna i ryggsäcken och GTX jackan över huvudet en natt i fjällen när det dessutom regenade. Lite sömn får man alltid. Två tunna sopsäckar tar inte stor plats.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.