Litet vapenskåp

Jag är ute efter ett så litet vapenskåp som det bara går att få tag på (godkänt förstås). Vill ha plats för 2 vapen (studsare/hagel) och lite plats för ammo och kanske någon radio.

Någon som har ett bra förslag?
 
jag söker också efter ett liknande vapenskåp dock för kanske 3-4vapen.
Vet ni hur det är med förvaring av vapenskåp. Får jag som bor i en lite utbyggnad på hyresvärdens hus ha mitt vapenskåp nere i källaren i den stora huset.
Det är ju under samma adress men vi har en separat ingågn på baksidan av huset.
 
För ett tjugotal år sen insåg min kamrat och jag problemet att vapen/säkerhetsskåp måste gå att bygga in i befintliga garderober och skåp. Branschen var kallsinning. Vi lät bygga några prototyper av smidig storlek. Ställde ut på ett par mässor, men ingen var intresserad. 1/4 skåp innebär precis lika mycket arbetsåtgång som ett fullvuxet.....så det enda man vinner är smidighet och plats, kanske nog så viktigt.
Vi lät vår lokale smed bocka och så migsvetsade vi och brukade kraftigare portbeslag för spärrmekanismen. Borrskydd och ett rejält dyrksvårt, långt Abloylås. Blev bra men bara ett fåtal exemplar.
//J
 
Är inte en del av problemet att skåpet måste väga tillräckligt mycket eller räcker det att man bultar fast skåpet i väggen/golvet eller dylikt?

Har själv ett 6 gevärsskåp och har 4 bössor. Tycker knappt att jag får plats med något ändå.
 
vikt

Jo, det räcker med att bulta fast skåpet om det är för lätt. Och har skåpet en tomvikt på mer än 150 kg slipper man som sagt även det tvånget.
Vapnens vikt får alltså inte tillgodoräknas, men man får däremot lägga in extratyngder för att uppnå den magiska vikten.

Polisen säger att det ska vara förankrat i byggnadsstommen! Jag är inte helt på det klara om det innefattar vilken vägg som helst, men i rimlighetens namn borde det ju göra det.
Jag har f.ö. bultat både i vägg och golv trots att mitt skåp väger mer än 150 kg.
 
Senast ändrad:
Det är en ren djungel när man ska köpa vapenskåp har jag få lära mig...
Har precis köpt mig ett vapenskåp men insett att jag förmodligen får åka tillbaka med det.
Köpte det privat och ägaren intygade att det var godkännt.
Men när jag ringde polisen för att fråga om vapenlicens så började vi prata om skåpet och då kom det fram att det tydligen inte räckte med bara ss 3492.
Utan det ska även vara rätt certifiering enligt ss3492 och det finns skåp som är ss3492 typade men inte certifierade enligt det. Beror lite på när dom är tillverkade osv.
Man ska även få med certifieringintyg med skåpet som ska sitta i skåper eller löst.
Har suttit i telefonen halva dagen och försökt reda ut det hela.
ända sättet att få skåpet godkännt är om jag själv kan intyga att skåpet klarar av dom krav som ställs. Man får alltså hem ett papper för att skriva under och intyga... känns som det är gjort för att jävlas den dagen det händer något *suck*
Irriterad är bara förnamnet...

Som tur är så är förra ägaren hygglig och låter mig lämna igen skåpet om det inte är godkännt.
Synd bara att jag måste kånka ut skåpet och forsla det dom 10mil tillbaka.

Mitt råd.. KÖP ETT NYTT SKÅP!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pelle22 Vapenskåp Jakt 11
Mr_pink Vapenskåp Jakt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.