Liggunderlag som flottör

Senast jag paddlade hade jag liggunderlaget på akterdäcket eftersom jag inte fick ned det i kajaken.

Utgör inte ett liggunderlag (ej Thermarest eller andra luftmadrasser) en utmärkt flottör?
Man behöver ju inte först blåsa upp den och den är ju rätt väl tilltagen. Att använda den som flottör kanske redan är en klassiker?
 
Flyt

Jovisst är det en klassiker. Men det hedrar ju ändå din innovationsförmåga, att du insåg potentialen.

Mindre känt är kanske den positiva effekt som däckslast har i själva kantringsögonblicket. En rejält surrad bag och/eller liggunderlag på akterdäck gör att kajakens rullning bromsas upp, om man går runt. Man får extra sekunder på sig att ta ett högt stöd. Effekten är så pass tydlig, att det är svårt att träna roll med lasten på däck. Det blir liksom lite för lätt.

häslningar
Jens
 
Klassiker?

Det jag har sett, är att man har haft liggunderlaget surrat bakom sittbrunnen och då har jag undrat hur man tar sig i igen om man använder flottör
men det kanske finns en enkel lösning att kombinera liggunderlag och flottör, hur får man fast liggunderlaget på paddeln?


Classe
 
Re: Klassiker?

Kulram; sa:
Det jag har sett, är att man har haft liggunderlaget surrat bakom sittbrunnen och då har jag undrat hur man tar sig i igen om man använder flottör
men det kanske finns en enkel lösning att kombinera liggunderlag och flottör, hur får man fast liggunderlaget på paddeln?
Classe

Offra ett billigt liggunderlag som inte suger vatten, skär upp det i fyrkanter, rejält bredare och längre än paddelbladet. Limma ihop dem längs alla kanter utom en kortsida. Kolla så att paddelbladet går att sticka in i mitten mellan två lager, annars får du riva upp lite limning. Gör ett antal hål igenom alla lager längs alla sidor utom den öppna kortsidan. Surra ihop med starkt smalt rep/snöre.
Använd t ex en rem för att fixera paddeln när du stuckit in bladet i flottören: Fäst en rem med snabbspänne i snörningen.
Nu har du en flottör med stor bärkraft som snabbt kan träs på paddeln. Fungerar bra också som sittdyna vid rast (om du lyckats hålla den hyfsat torr).

Hank
 
Ursäkta

jag slarvläste det första inlägget
hur man kan göra med vanliga liggunderlag har jag nog lite ideér om, men det jag täkte på när jag frågade var om det finns någon som har en lösning på att använda ett uppblåsbart liggunderlag som flottor
jag lurar lite på att skaffa ett tjockareliggunderlag och då kan det bli svårt att få ner det i kajaken
man kanske skulle ta kontakt med Anders J
han verkar ju vara full av ideér

Classe
 
Jo, mitt vanliga liggunderlag brukar jag ha surrat på akterdäck. Om man ska göra flottörräddning är det ju inte i vägen eftersom man tar loss det och sticker in paddelbladet under packremmarna.
Testade häromdagen att göra kamraträddning med liggunderlaget kvar.

Hävde mig upp på kajaken omedelbart framför liggunderlaget och kastade över ena benet så jag satt grensle på bakre kanten av sittbrunnen medan kompisen höll i kajaken, stoppade ner fötterna och gled ned i sitsen - piece of a cake! Solo var knepigare, se annan tråd...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.