leva av naturen

jag o några av mina vänner har satt som mål att under augusti månad leva av o med naturen under en vecka i öster götland är det någon som har några tips på vad man skall äta för att över leva !! packningen kommer att bestå av : en ryggsäck med ett kok kärl en kåsa en storm tändare en ett multi verktyg typ fick kniv, tre meter fiskrev samt krok, mygg olja + tält o sov säck, ligg underlag!! tacksam för förslag på alla möjliga sätt att klara av denna strapats mvh tok åke
 
Det handlar inte om 10-12 timmar för att HITTA föda, det handlar om 10-12 timmar för att SAMLA IN föda.

Rotade fram mina gamla anteckningar här. Jag har en lista på hur mycket av olika växter man behöver för att få 100 kcal (en femtedel av "minimibehovet", och det är väl en 30-del av behovet om man verkligen ska leva på det).

1 liter björksav (på våren)
4 rötter hundkäx
3x15 cm rot kaveldun
6 rotskott kaveldun
rötter från 3 kärleksört
1 liter lav (tusch, islands, skägg)
6 rötter maskros
60 nypon (även på vintern)
3 dl knoppar ormrot
10 rotknölar ormrot
1 rot kardborre
5x10 cm rot vass
6 rotskott vass
2 hg rot rallarros (mjölkört)
 
Senast ändrad:
Att som stenåldersföregångarna fixa insamlingen på 4-5 timmar om dagen kräver deras exakta naturkunskap och plantigenkännings kunskaper, något som ni inte har.
Börja med att tillverka grävkäppar, härda grävdelen.
Lär er 50 ätbara plantor. Skaffa fiskerätt och sätt många krokar med agn på.
Er tillredning av ätliga rötter kommer inte att genera några ah mera upplevelser, men ni måste tugga i er stora mångder då cellulosabaserade födoämnen är energiglesa.
Rensning, ansning och beredning är små delar mot att hålla elden vid liv och röra i kastrullen (fusk 2).
Eftersom ni kommer att vara hungriga kommer ni att behöva varmare sovsäckar.
Glöm inte att dricka tillräckligt med vatten.
 
Det handlar inte om 10-12 timmar för att HITTA föda, det handlar om 10-12 timmar för att SAMLA IN föda.

Jag misstolkade kanske dig. Att hitta, samla in och tillreda kan jag visst hålla med om att det kan ta 10 till 12 timmar. Beroende på årstid och var man befinner sig. Men framförallt kunskap.
 
Jag har t.ex. försökt samla in vassrötter och man ska inte räkna med många meter i timmen där (de sitter rejält fast och man får slita för att få upp dem). Och då ska vi inte tala om ifall man ska börja GRÄVA upp rötter.
 
Ett grundtipps är att reka terrängen före. Blandskog, sjö, å och mosse är ett ideal. Planterad tallskog en omöjlighet. Sjön helst med vassvikar och sandbotten. Diken utan gårdsutrinningar, ån likaså.
Kartlösning kan vara en väg men terrängrek är ovärderlig.
Utan eld, rent vatten och god sömn är de flesta rätt mycket av banan efter en 1/2 dags svält medan med funkar de flesta de första 3 dygnen innan tarmen och blodsockrbristen får de flesta att gå ner sig rejält.
Matinsamling, resning, kokning och ätande tar tid. Räkna med lång tid i början.
Måltider baserade på vilda plantor blir stora även om ni bara får i er halva behovet eller mindre.
Tänderna slits och tuggmusklerna känns. Dessutom smakar det inte direkt som hemma hos mor.
Men visst kan det bli en bra upplevelse med rätt terrängtyp och goda artigenkänningar samt att arterna finns där ni avser vara och verka....
Skall ni bygga eldkoja och stanna mer än ett dygn fråga markägarn om lov och råd innan ni beger er.
Go tur
 
Östergötland har ett ganska varierat landskap som säkert skulle kunna ge en bra bredd på det ni samlar in, i alla fall om ni håller er i närheten av östgötaleden där det blandas friskt av åkrar, ekskog, barrskog och viss sankmark. Jag gick själv större delen av sträckan Motala-Linköping-Åtvidaberg för ett par veckor sedan och tror om ni bara lägger ner energi på att leta nat kommer det att gå. Kanalen innehåller ju inte bara fisk utan även kräftor. :)

Tänk bara på att det finns många reservat som också sammanfaller med de bättre områderna för att samla in ätbara växter, där är ju reglerna hårdare för vad som kan plockas och fångas. I övrigt vill jag ge eko av de tidigare inläggen i denna tråd. Har ni inte bra tidigare erfarenhet av överlevnad kanske vill ni fundera på att ha med basfödan, tex i form av två kilo ris var och samla in resten av maten (proteiner, vitaminer, fibrer, mm)?
 
Det spelar väl egentligen inte så stor roll om det är reservat eller inte, det mesta som innehåller några större mängder näring måste man ha markägarens tillstånd till. Fast det är klart att i ett reservat lär man väl inte kunna få tillstånd.

Sen kan man ju fråga sig hur en markägare ställer sig till att nån vill gräva upp 10 kg rötter om dagen....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
roblyn Tälta i naturen (Varberg - Uddevalla) Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.