Lavinrisk - Koupervagge?

Tänkte variera infarten till Sarek norrifrån i april i år och istället för Routesvagge skida Kouper-/Alka-/eller Sarvesvagge in. Har läst på flera håll att lavinrisken i Koupervagges trängre del är stor. Grundsten skriver i sin bok Vandra Kungsleden 2 att "Lullehavagge, östra Pastavagge och smalaste delen av Koupervagge är ökända för sin lavinrisk. Har själv sett spår efter laviner i Pastavagge och Sarvesvagge som stämt till eftertanke: laviner som passerat dalbotten och fortsatt en bra bit upp på nästa sida. Å andra sidan har dessa erfarenheter hittills inte fått mig att ändra färdplanerna. Har inte sökt info om om när lavinrisken ökar förutom att jag förstås märkt att om det börjar töa och kanske till och med regna efter mycket snöande och kyla så kan det smälla. Minns en dagsmarsch i Rapadalen från ca Rovdjurstorget och söderut när det var rena fyrverkeriet på sluttningarna hela dagen.
Så mina frågor äro:
1.Någon som har erfarenheter från Koupervagge?
2.Någon som har en bra tumregel för när man inte ska ge sig in i en dal med traditionellt stor lavinrisk.
 
Ja....och kanske nej?

Hejsan,

Jo jag har skidat genom Koupervagge, men inte en dag med extrem lavinfara om det nu var det som du undrade?!? Skidade den gången genom Nasavagge och sen ner till Koupervagge och vidare öster ut. Ännu en mycket fin dalgång i Sarek och något extra dramatisk upplevde jag den inte som.

Enda dalgången som jag skidat genom som stämt till viss eftertanke var då vi skidade ner från Luohttolahko genom Noajdevagge. Där tvingades man på sin ställen passera 500-700 meter breda lavinkäglor och det fanns ingen som helst möjlighet att komma undan om det nu skulle gå en lavin.

Fast för att gå vidare till din andra fråga. Om vi nu inte talar om topptur, utan bara skida fram längst ner i en dalgång, så är min inställning att jag i princip helt ignorerar eventuell lavinfara. Vågar påstå att alla som suttit i en bil och åkt mer än 10 mil har tagit en betydligt större risk i livet. Sannolikheten att det spontant ska gå en lavin exakt rakt ovanför dig när du fredligt skidar fram längst ner i dalgången är försvinnande liten. Att den dessutom skulle vara så stor att den dessutom tar sig tvärs en så bred dalgång som Koupervagge ändå är, hur ofta inträffar det i medel per säsong? Kommer vi ens upp i 3-4 sådana laviner per år? Och vinter är väl typ 7 månader där uppe...

/ Stefan
 
Lavinrisk är mycket svårt att uppskatta p g a att det är så många faktorer som spelar in. Lutning, snöhistorik under vintern, färska snöfall o vindriktningar, temperaturhöjningar, underlaget snön ligger på ...
Det är därmed mindre givande att ta allmänna råd från utomstående, typ forum. Läs lite om laviner! Endast genom att sätta sig in i grundläggande kunskap o lära sig räkna ut lutning utifrån kartuppgifter så klarar den vanliga turåkaren lätt att undvika laviner. I tveksamma fall är det bara hen själv som kan avgöra om risken är för stor eller är värd att ta. God tur!
 
På topptur ja....

Jo precis som Enok skriver är det aldrig fel att läsa på om laviner. Om man vid något tillfälle tänkt att ta sig upp från dalgången så man skidar genom potentiellt lavinfarlig terräng kan det givetvis vara livsavgörande.

Vill dock envist hävda att det inte är någon mening att oroa sig för att man ska drabbas av en lavin som spontat går ovanför en, då man skidar nere i en dalgång. Hur ska man ens kunna bedöma risken? Dels så är ju förhållandena där uppe på topparna 1000 meter upp helt annorlunda än nere i dalen. Dessutom är det på ett helt annat sätt slumpen som avgör när en lavin går spontant. Visst har det dumpat 1 meter nysnö det senaste dygnet kan ju vem som helt räkna ut att risken har ökat, men det är i princip inte möjligt att bedöma när lavinen får för sig att gå. Detta sker ju när en rejäl stormby brakar in i sluttningen...eller när den där allra allra allra sista snöflingan landar...eller något annat sker där uppe??!?!?

Frågan är om det ens har skett någon sådan olycka i Sverige?!? Jag har i alla fall aldrig hör talas om någon, enda gången som jag kan dra mig till minnes att jag har hört talas om en turskidåkare som råkat ut för en lavin var en snubbe som skidade uppför Silverfallet i Jämtland, som är ett välkänt lavinfarligt område. Men aldrig att det skulle drabbat någon längst nere i en dalgång...

/ Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.