Padjelanta GPS/lavinrisk

Ett par undringar inför eventuell tur längs padjelantaleden:

1. Har främst skidat kryssmarkerade leder och trivs bra med att under skidande ha elektroniken på avstånd. I padjelanta skulle jag dock använda elektronisk karta. Min undran är om någon kan uppskatta ungefär hur ofta man behöver kolla på den? Förstår att väderförhållanden förstås spelar in, men förutsatt att det exempelvis är en bra dag med god sikt, hur ofta behöver man då titta för att ta ut riktning?

2. Hur ser det ut med lavinrisk längs padjelantaleden och finns det mer info kring det någonstans?
 
Stora delar av Padjelanta leden är väldigt flackt, och ingen lavinrisk alls. Bara brantare terräng i Tarradalen NV Kvickjokk, men där finns det ju skyddande skog. Vet inte hur det är med laviner där ?

Normalt så följer man en led, och använder karta och kompass osv. Så man måste såklart kunna orientera. Smartphone med gps kan vara bra vid sällsynta tillfällen, som reserv om man kommer bort sig i dimma. Men något man bör kunna klara sig utan.
 
Hej,

Så länge som du tänkt att i princip följa sommarleden och inte göra några avstickare upp på toppar skulle jag säga att lavinrisken är obefintlig.

Vad det gäller orientering är det i normalfallet ganska enkelt. Man har ju fri sikt för det mesta och även om topparna ligger i moln är det ganska enkelt att avgöra var man befinner sig.

Det som däremot kan vara utmanande är givetvis vädret. Brakar det stora lågtrycket in från Atlanten är det ju för det mesta långt till närmaste plats med lä. Dessutom är det inte ovanligt med flatljus i Padjelanta. Man befinner sig ju på en högslätt trots allt. Har själv varit med om att det varit helt omöjligt att avgöra om det lutar uppåt, nedåt eller inte alls framöver och i sådana lägen tar man sig inte fram speciellt snabbt.

/ Stefan
 
Som svar på fråga 2: Kolla kartan på https://lavinprognoser.se/ och slå på lagret "lutningsgrad". All terräng som inte är färgad (<25°) kan i princip betraktas som lavinsäker.
Jag bör komplettera mitt eget inlägg här. Självklart är det inte bara områdena som är branta som man ska undvika/vara försiktig med, utan även utloppszonerna. Enkel (grov) tumregel är tre gånger fallhöjden, dvs en 300 meter hög lavinfarlig sluttning kan släppa och fortsätta 900 meter längre fram även där lutningen är betydligt planare. Är man osäker så är det alltid bättre att ta det säkra framför det osäkra.
 
Jag bör komplettera mitt eget inlägg här. Självklart är det inte bara områdena som är branta som man ska undvika/vara försiktig med, utan även utloppszonerna. Enkel (grov) tumregel är tre gånger fallhöjden, dvs en 300 meter hög lavinfarlig sluttning kan släppa och fortsätta 900 meter längre fram även där lutningen är betydligt planare. Är man osäker så är det alltid bättre att ta det säkra framför det osäkra.
Absolut. Tack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.