Långpaddling!

Tjaba!

Jag och några polare skulle vilja dra på en riktigt lång paddlingssemester i sommar.
Tänkte att man kan följa kusten söderut så långt man klarar. Hur långt kommer man?
Är det möjligt att paddla till typ spanien om man har en hel sommar (dvs typ 2 månader) på sig? Vilka hinder skulle man stöta på förutom själva distansen? Är det bara att paddla på eller är det inte tillåtet att paddla förbi kusterna på vägen? Finns det några andra faror/hinder?

Vi var ute i skärgården och paddlade runt i en vecka för nån sommar sen, men vi har egentligen inte genomfört något äventyr av samma kaliber förut.
Vissa kanske tycker att detta låter helt idiotiskt, men faktum är att vi är riktigt sugna på att göra detta och ser egentligen ingen anledning till varför vi inte skulle kunna göra det.

Så vad tycker ni? Bra eller dålig idé? Genomförbart eller inte? :)
 
Kul idé. Men Nordsjön är inte att leka med. Det kan bli tjurpannan hela dagen. Skulle jag göra en sådan tur skulle jag nog ta via Danska öarna, Kielkanalen, Innanför öarna längs Hollands Nordjökust, Markermeer till Amsterdam, genom där till Engelska kanalen. Sedan är det Normandies kust. Den är nog inte att leka med, men det finns en hel del kanaler i Frankrike. Värt att kolla upp. Det går att ta sig från Biscaya till medelhavet på kanaler.

http://www.worldcanals.com/vev/uk/canaux_carte.htm

Om ni inte direkt vill stångas med Atlanten.

Bon Voyage!
 
Tja, det mesta är väl genomförbart med rätt förutsättningar/förkunskaper, förberedelser och planering, se bara på Paul Caffyn och Freya Hoffmeister, deras respektive små kajakutflykter då de solo rundade Australien. I jämförelse med det så ter sig ju en tripp ner till Spanien som rena söndagsutflykten dock måste man ju ha i åtanke att de båda var/är extremt kompetenta paddlare med MYCKET erfarenhet av långa, svåra paddlingar innan de gav sig på en sån tur.

Om jag tar mig friheten att kanske formulera mig en smula "spetsigt", behöver man fråga om det finns några andra faror/hinder än själva distansen så bör man nog bygga på erfarenheterna en smula... Faror/hinder finns många, låt mig nämna bara tre:

  • Man passerar flera av de mest trafikerade vattnen i världen på vägen, I Engelska kanalen finns t.o.m. restriktioner kring att vara ute på egen hand i t.ex. kajak
  • Som om inte det räcker så passerar ni på vägen några av de områdena i världen med de starkaste tidvattenströmmarna. Titta på http://www.videosurf.com/video/kayak-de-mer-la-pointe-du-raz-127665120?vlt=ffext&vlt_position=inline så får ni en uppfattning om vad det innebär att padlla nära kusten i tidvatten. För övrigt passerar ni just den plats ni ser på filmen på vägen...
  • Långa sträckor är klippkust med hela Atlanten som ligger på, utan möjlighet att komma iland under långa sträckor. Exponerad klippkust, rev och grund kommer tvinga er att paddla långt, långt ut till havs för att undvika brytande sjö

Projektet är självklart genomförbart, med rätta kunskaper och förberedelser, frågan är om just detta projekt är speciellt njutbart även med rätt kunskaper. Varför inte börja med Sveriges kust som ju bjuder på betydligt mer förlåtande förhållanden? Eller kanske som föregående inlägg tar upp, undersöka möjligheterna att ta sig genom Europa längs kanalsystemen?
 
Mycket bra svar!
Jag är uppvuxen på Sveriges östkust och insåg kanske inte riktigt hur vilda kuststräckorna kan vara vid öppet hav. Det är precis som du säger, det skulle nog inte bli speciellt njutbart. Att paddla genom kanalerna låter då mer lockande :)
Anledningen till att vi inte vill paddla längs Sveriges kust är att vi gärna besöker ett annat land när vi ändå är ute och äventyrar.

Kan du rekommendera någon rutt genom kanalerna söderut?
Hur lång tid tror du det skulle ta att paddla till amsterdam vägen genom kielkanalen?
 
Sponsrade inte Svima en ung kille som paddlade till Medelhavet via kanaler? Kan vara värt att höra med Svima om hans kontaktuppgifter.
VKV har några turberättelser på sin sajt om hur det är att paddla i europas flod/kanalsystem.
Det kan vara ganska bra tryck i de stora floderna också, så jag tror att Östersjön är den enkla biten.

Kan också vara värt att identifiera några av kanotklubbarna längsmed de sträckor ni vill paddla. De kan säkert tipsa om färdvägar.
 
Mycket bra svar!

Kan du rekommendera någon rutt genom kanalerna söderut?
Hur lång tid tror du det skulle ta att paddla till amsterdam vägen genom kielkanalen?

Hur lång tid kan du endast räkna ut själv. Hur långt skulle du kunna paddla varje dag (med någon vilodag in emellan)? Hur fort på lugnt vatten, i vågor? Skall det sedan finnas tid för avstickare och andra aktiviteter?

Men jag funderade lite på vägvalet. Om det inte är snabbaste vägen söderut som gäller är det nog bättre att hitta en mindre trafikerad led. Kielkanalen är ganska populär genväg för stora båtar. Att trängas med båtar upp till 32x235 m under minst tre dagar (den är nästan 100 km lång) är nog inte så roligt.

Lite kanaler i tyskland:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_canals_in_Germany
 
Kan vara strömt även i kanaler...

Har en kompis som med segelbåt skulle ta sig söderut via kanaler. Han fick vända i norra tyskland pga kraftig motström i kanalen. Berodde på lokala väderförhållanden och regnväder tidigare i söder. Hans inombordare klarade bara att hålla 7 knop och motströmmen var ca 5 knop. Det gick helt enkelt för sakta och på vissa ställen var det nästan omöjligt att styra.
Kan inte vara kul att paddla så svetten rinner och knappt komma framåt.
 
Var som sagt

en ung svensk kille som paddlade till Spanien eller var det Marocko för ca 15 år sedan. Han hade inte mycket erfarenhet innan om jag minns rätt. Borde gå att hitta nån länk til hans äventyr. Kanske finns det tidningsartiklar i t ex Utemaggan från 90-talet.

Tror inte att 2 månader räcker till Spanien. Kanaler torde vara att föredra framför Engelska Kanalen och Biscaya.

Thure
 
håler med att två månader är nog lite väl lite i tid padlade själv hbb 2009 på 68 dagar var av 8 vilodagar och det är 240 mil då paldade vi 4 mil dagen .
och har ni inte gort en så lång tur inan så är hbb ett bra sät att få den Erfarenheten och få en känsla på hur det kunde vara.
som ren förberedelse tur om man så vill och har tid.
men hur som helst lycka till och hoppas att ni gör det.
 
apropå långturer... Hur gick det med killarna med ring erfarenhet som skulle paddla italienska kusten på en månad???

Man får höra om hur de förbereder sig genom att skaffa sponsorer och dylikt.

Tror detta var förra året 2010, De var rätt seriösa och hade sponsorer av tält och kajaker...

Men varför forsätter inte dessa trådar med "hur det gick" och " dessa erfarenheter fick jag" .

...
 
Anledningen till att vi inte vill paddla längs Sveriges kust är att vi gärna besöker ett annat land när vi ändå är ute och äventyrar.
QUOTE]

Finland?

Ett par kompisar till mej paddlade "Finland runt" förra sommaren. De startade i Utsjoki i norr och paddlade ner längs östra gränsen för att sedan paddla kusten upp tillbaka.

Resan tog 81 dagar genom forsar, älvar, över grusvägar och öppet hav...ibland kan äventyren vara närmare än vad man tror...;)

http://www.finland80dagar.com/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.