Långa vajrar

båtbutiker

testa större båtbutiker, har själv köpt där. kommer inte ihåg hur tjock den var men i närhet av cycklewajer åsså var det på metervara
 
laase; sa:
Någon som känner till var man enklast kan skaffa långa vajrar till planerat tandemcykelbygge?

Att skaffa brms och växelvire i tandemlängd med förgjutna fästen har visat sig vara väldigt svårt. Jag har varit inne i ett stort antal butiker i stockholm och ingen har haft en aning om var man får tag på sånna.

Själva viren hade nog varit lätt att få tag på men mean vill ju att det skall sitta en lämplig tennklump (eller vad det är) i änden på den också.

Hittar du växelvire som är 3m lång så hör av dig här.
 
laase; sa:
Någon som känner till var man enklast kan skaffa långa vajrar till planerat tandemcykelbygge?

Skarva eller gör egna! Funkar bra med rätt så enkla handverktyg. Växelvajer (även rostfri) kan skarvas genom att man trär bägge ändar genom en kabelsko/skarvhylsa och sedan klämmer till. Använd två om du känner dig tveksam. Man kan också använda metallhylsan ur en s.k. "sockerbit" för samma ändamål, då räcker det med en skruvmejsel istället för en kabelskotång.

För bromsvajern skulle jag dock rekommendera rejälare doningar, antingen kan man börja med en sockerbitshylsa och sedan förstärka den genom att även löda i hylsan. (75 W lödkolv räcker). Blir lite pyssligare om man vill använda rostfria vajrar då dessa kräver ett mera ovanligt lod.
Om änden på vajern skall se ut som en liten cylinder på tvären så är det ganska lätt att göra egna. Man tar en bit rundstål (såga av en bult som ämne) i rätt dimension, borrar ett hål, trär igenom vajern och löder fast. Jag har gjort två såna (till vanlig cykel) och bägge verkar hålla. Gör rent, använd lödfett/lödvatten så ska det nog gå bra.
 
Lång vajer

Skickade till slut efter långa vajrar från St John Street cycles, kostade ju lite grann i frakt, men dom var snabba och smidiga. Hälsn Lars
 
Monark Excercise i Vansbro har "tandemwirar" i sitt sortiment.
Alla Monark/Crescent återförsäljare har möjlighet att beställa sådana.

/Martin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.