Laga galon?

Hej! Frågan har uppstått hur jag bäst lagar små hål i galon, av den äldre lite stelare typen. Nån som vet? Plagget har tejpade sömmar också som verkar börjar ge sig. Och det är väl också intressant hur man kan laga såna. Finns det sån tejp att få tag i?
 
fnöskticko; sa:
Hej! Frågan har uppstått hur jag bäst lagar små hål i galon, av den äldre lite stelare typen. Nån som vet?

Prova med liquisole. Små punkteringar fixas bara med en klick, större kan du ge lite armering med en bit nylontyg som mättas ordentligt med liquisole innan de läggs på plats.
 
Re: Tackar!

fnöskticko; sa:
Nylontyg? Vad kan det vara för nåt tyg t ex? Är det nåt man går och frågar efter i affären eller?

Jag har en bit som är klippt ur ett glansigt foder från en gammal kavaj eller jacka en gång. Det klipper jag remsor av när jag behöver laga något.

Har du inget lämpligt i gömmorna så borde vilken sybehörsaffär som helst kunna hjälpa dig med en liten lapp. En annan möjlig källa är en butik som säljer modellflygtillbehör, vissa modellflygplan kläs med nylon, och du borde kunna använda samma sorts tyg.
Har du en kompis i byggsvängen så kan du fråga om du kan få en bit av sånt non-wovenmaterial som man arbetar in som hörnförstärkningar när man fuktspärrar badrum.
Tunn glasfiberväv KAN funka, men den är mycket stökigare att hantera än de andra.

Lägg din lagningslapp på ett plant underlag(en bit av ett mjölkpaket funkar fint), gnugga in liquisole tills tyget är mättat(nästan transparent). Lägg lappen på plats och avsluta ev. med att smeta en liten klick liquisole ovanpå alltihop för att släta ut ytan.

För bästa vidhäftning kan man rugga upp ytan med ett sandpapper och torka av med t.ex. t-röd innan man lägger på laglappen.

Jag har använt (varianter av) den här metoden till många olika ändamål, och det har funkat bra för det mesta. Dock funkar det inte så bra på väldigt elastiska material.
 
Jobbigt!

Svaret i den här tråden var verkligen utförligt. Är säkert bra också, men det går att laga galon enklare. Hemma upptäcks de flesta småhål ute i blötan. På med en bit sporttape. Hemma igen gör vi en permanent lagning med självhäftande reflexväv från tygaffären. En bit räcker till tre barn i två år. Galonkläder slits såpass fort att jag tvekar på om jag skulle anse dem "värda" en mer tidskrävande lagning. Hälsar Anna
 
..det går att laga galon enklare... med en bit sporttape.
Visst kan tejp rädda både dagen, veckan och månaden.

Hemma igen gör vi en permanent lagning med självhäftande reflexväv från tygaffären
Jag har lite svårt för orden "permanent" och "självhäftande" i samma mening då det handlar om textilier. Enligt min erfarenhet så släpper även så bra grejer som lagningstejp för segel så småningom från kläder. Vad de däremot gärna lämnar efter sig är fula limfläckar som sätter ner vidhäftningen ordentligt om man måste dit och förnya lagningen senare.

....Galonkläder slits såpass fort att jag tvekar på om jag skulle anse dem "värda" en mer tidskrävande lagning.
Så kan det ju vara förstås, fast särskilt många minuters arbetstid handlar det inte om med limmet heller.(torktiden får man dock leva med)
Några minuter extra första gången kan det vara värt för att veta att man inte kommer att behöva göra om just den lagningen någon mer gång.
 
Du får medhåll( i princip)

Jovisst, jag håller fullständigt med. Kladd från lossnande lagningar är ett elände. Självhäftande är inte permanent. OK, men på de nio år vi lagat galonisar har inte EN lagning av den föreslagna typen släppt innan plagget varit utslitet! Så om man med permanent väljer att mena "hållbarhet minst motsvarande resten av plagget", ja, då har våra "slarviga" lagningar varit permanenta. Vill man granska ordvalet ger jag dig därför rätt, men med reservationen att om man vill laga regnplagg går det att göra så här också... Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cykelmamman vem kan laga tyget burley d´lite Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.