Läskig insekt

Hittade denna krabat i min flickväns kök. Den ser helläskig ut med ett jättelångt spröt som sticker ut från baken. Någon som vet vad en sån kan heta? Jag laddar upp en bild också :)

IMG_4520.jpg
 
När paraitsteklarna har så långa äggläggningsrör, så betyder det att det skall stickas igenom något för att nå ägg/larver. Oftast angriper de då vedlevande larver, de hör eller luktar sig till vart larven finns inne i veden. Sedan sticker de röret rakt igenom veden, och lägger ett ägg i larven.
 
När paraitsteklarna har så långa äggläggningsrör, så betyder det att det skall stickas igenom något för att nå ägg/larver. Oftast angriper de då vedlevande larver, de hör eller luktar sig till vart larven finns inne i veden. Sedan sticker de röret rakt igenom veden, och lägger ett ägg i larven.

Den ser alltså inte bara läskig ut, den är läskig också.
Rysningar Pär
 
Det ser ut att vara den spanska mördarstekeln, hade jag vart du så hade jag plastat igen alla ventiler o ringt anticimex, ett stick av den dödar en hel flock med elefanter.
 
Det ser ut att vara den spanska mördarstekeln, hade jag vart du så hade jag plastat igen alla ventiler o ringt anticimex, ett stick av den dödar en hel flock med elefanter.

Det där skulle jag gärna vilja ha en källa på. Innan jag blir utskrattad av anticimex för att ha plastat igen mina ventiler för en blomfluga ;)
 
Fyf-n, minns att jag läste om parasitsteklar som barn och sedan dess haft en emotionellt grundad fasa för dessa obehagliga insekter. Trots att de säkert gör nytta mot t ex skadeinsekter som virkesförstörande larver...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.