Hjälp med att identifiera en insekt?

Hejsan!

Låg i soffan och kände hur något kröp i nacken på mig, nöp tag i krypet direkt och slängde det på soffbordet och möttes av en riktigt äcklig liten insekt..
Har sedan dess känt att det stuckit till över hela kroppen men detta kan ju vara mer psykiskt ;).

En annan skrämmande sak är att min skola meddelade alla studerande om att det hittats vägglöss i skolan..
Detta liknar ju dock varken en vägglus eller en vanlig lus..

Kan tillägga att den var extremt svår att ha ihjäl, som en fästing..

Någon som ha en aning om var det är för slags insekt? (Ber om ursäkt för den dåliga skärpan på bilden)


Tack på förhand! Mvh Viktor
 

Bilagor

  • IMG_2292 - Kopia.jpg
    IMG_2292 - Kopia.jpg
    60.3 KB · Visningar: 5,174
Wow, imponerande.

Då antar jag att jag ej behöver oroa mig, lär ju enbart komma en och en, förmodligen efter att jag gick en runda i skogen tidigare idag.

Tack ska du ha Kenneth.

Vid "rätt" tillfälle kommer dessa kryp inte en och en utan snarare i tio - eller hundratal på en gång! :) Ofarligt men mindre mysigt....
 
Dom kan faktiskt komma i stora antal....och då skall man vara snaggad - dom överjävliga och bli
av med.

Ofta förekommer dom lokalt i stora antal men förflyttar man sig bara kanske hundra meter så är lungt.
 
Hejsan!
Har sedan dess känt att det stuckit till över hela kroppen men detta kan ju vara mer psykiskt ;).

Det är faktiskt en blodsugare som normalt ger sig på hjortdjur, men de brukar bita lite håglöst på människor, oftast i hårbotten. Det brukar inte göra direkt ont utan mer kännas som att det sticker till eller kliar lite. Kallas även Hjortfluga eller hjortlus.
 
usch

Usch ja, dessa små krabater är inte trevliga. Men jag kan tycka att på senare år har de ökat något kopiöst, iaf i småland där jag brukar smyga runt i skogarna.

Ang. bitas eller inte, så har jag läst på lite olika sidor (på nätet) att de kan bitas riktigt hårt, så det blir märken långt efter. Dock inget jag kan bekräfta själv.

Mvh.
Oskar.
 
Ja, de kan bitas ordentligt. Har några märken kvar sedan jag blev biten för några år sedan. I år hann de inte bita mig innan jag hittade dem (de brukar inte bita direkt, men kan göra det). Ibland kan betten bli infekterade så att det blir stora bölder (känner några som fått det).

Vad de sprider för sjukdommar är nog inte så väl utforskat. Tyvärr verkas flugorna sprida sig norrut till områden där de var riktigt ovanliga tex norra Dalarna.
 
Förr om höstarna var dessa äckliga kryp det som gjorde att jag våndades inför att gå ut i skogen. Så var det även denna höst. Men eftersom jag har flyttat ut på landet och även införskaffat ytterligare en hund, innebär det att jag dels har svårt att undvika skog pga alla promenader, men även att jag måste tillbringa mer tid i skogen pga tex spårläggning till två hundar. Och numer tycker jag inte att dom är så farliga och jag har lärt mig att inte bryta ihop om det klättrar en på mig, det blir så jobbigt att göra det flera gånger/utevistelse. Har plockat otaliga från håret när jag gått och lagt mig, flera timmar efter att jag var ute och vid vissa stråk i skogen har jag sammanlagt haft säkert ett tjugotal krypandes på mig. Tycker överlag att det är äckligt att döda insekter, men om man klämmer till runt dessa med fingrarna och samtidigt drar fingrarna mot varandra, då dör dom. Tänk dig, rulla den mellan tumme och pekfinger.

Men, dit jag tänkte komma var att dom dras till rådjur och såldes även finns där rådjuren ofta går. Det var på ett sånt ställe jag drabbades av så många. Så att dom verkar förekomma på fler ställen nu, kan ha med ökad rådjursstam att göra (vet dock inte alls om stammen har ökat). Mössa som täcker hår och hals är det bästa skyddet.
 
Förr om höstarna var dessa äckliga kryp det som gjorde att jag våndades inför att gå ut i skogen. Så var det även denna höst. Men eftersom jag har flyttat ut på landet och även införskaffat ytterligare en hund, innebär det att jag dels har svårt att undvika skog pga alla promenader, men även att jag måste tillbringa mer tid i skogen pga tex spårläggning till två hundar. Och numer tycker jag inte att dom är så farliga och jag har lärt mig att inte bryta ihop om det klättrar en på mig, det blir så jobbigt att göra det flera gånger/utevistelse. Har plockat otaliga från håret när jag gått och lagt mig, flera timmar efter att jag var ute och vid vissa stråk i skogen har jag sammanlagt haft säkert ett tjugotal krypandes på mig. Tycker överlag att det är äckligt att döda insekter, men om man klämmer till runt dessa med fingrarna och samtidigt drar fingrarna mot varandra, då dör dom. Tänk dig, rulla den mellan tumme och pekfinger.

Men, dit jag tänkte komma var att dom dras till rådjur och såldes även finns där rådjuren ofta går. Det var på ett sånt ställe jag drabbades av så många. Så att dom verkar förekomma på fler ställen nu, kan ha med ökad rådjursstam att göra (vet dock inte alls om stammen har ökat). Mössa som täcker hår och hals är det bästa skyddet.

Ush, låter inte alls trevligt att behöva vänja sig vid dem, men vi har många likheter då även jag nyligen flyttat ut på landet och har en hund. Stor chans att det är av honom jag fått den, men kan väl förvänta mig att få ett antal till.. :(.
Tack för tipsen!
 
Tack så hemskt mycket för alla svar.
Blir väl att använda mössa och halsduk så fort man ska in i skogen då..
Och en ordentlig dusch innan jag går och lägger mig blir nog ett måste om jag ska kunna sova hehe.

Ha det gott!
Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Multicast Hjälp att identifiera en insekt Vilda djur 7
praame Hjälp oss identifiera insekt Vilda djur 2
koda Hjälp mig identifiera spillning. Vilda djur 9
helena.Nyk Hjälp att identifiera kryp Vilda djur 2
LennartSoooer Hjälp att identifiera fåglar Vilda djur 7
holyredbeard Hjälp med identifiering av spindel Vilda djur 1
Ingride78 Hjälp vad är det för spår 2 Vilda djur 2
helmutlotti Också hjälp med spår Vilda djur 5
hannaforsberg Hjälp mig! Vad är detta? Jaktfalk? Vilda djur 10
29351 Hjälp igelkottarna med ett vinterbo Vilda djur 8
Josefine81 HJÄLP! Vad är det för fågel? Vilda djur 14
Observer187 Hjälp med Identifiering av spindel, hittad under kudden. Vilda djur 28
stka Hjälp med spår Vilda djur 6
millimeter Hjälp med identifikation Vilda djur 6
Joakim Ambrosson Dålig på fåglar.. hjälp! Vilda djur 11
LarsBq Hjälp med spindelidentifiering Vilda djur 3
Lewold Hjälp att artbestämma Vilda djur 2
Tord Hoppe Identifiera djuret Vilda djur 20
rumpkeps Identifiera insekt! Vilda djur 2
Niklas L Identifiera skalle? Vilda djur 7
elmer_uffe Identifiera spår Vilda djur 5
ImJustHere Guldögonslända/Stinkslända eller annat? Vilda djur 0
Cornholio12345 Vad för insekt? Vilda djur 5
FreddaFredda Vilken insekt Vilda djur 1
Posse Vad är detta för insekt? Vilda djur 1
murkenlurk Stor insekt Vilda djur 6
jjosefiin Identifiering av insekt Vilda djur 2
Linasruta Vilken insekt? Vilda djur 10
ulrarm identifieringshjälp av en insekt Vilda djur 3
friluftsrookie Flygande insekt, vad är det för sort? Vilda djur 1
Bentesent Konstig insekt med annorlunda skal Vilda djur 3
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
pacific Vilken insekt? Vilda djur 0
treepath Vet NÅGON vad det här är för udda djur/insekt? Vilda djur 0
Rospia Konstig insekt Vilda djur 3
mrcadillac Underlig insekt!! Vilda djur 2
tango Vad heter och äter denna insekt? Vilda djur 12
nibbo Läskig insekt Vilda djur 13
schroder Vad är detta för konstig insekt? Vilda djur 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.