Lämmna köket hemma!

De senaste åren har jag börjat att mera sällan bära med mig kök när jag är ute till fördel för elden. En tändsticksask och några näverbitar i en plastpåse väger garanteret mindre än det lättaste gasköket med bränsle. Detta fungerar naturligtvis bäst i skogslandet, men det går att hitta dugbar ved långt upp mot kalfjället.

Att klara sig med enbart eld under flera dagar kräver en del kunnande, i synnerhet om vädret är dåligt och skogen är genomblöt och jag skulle vilja hävda att det hursomhelst är "basic" kunskaper man bör ha för att klara av ett haveri på köket man bär med sig.

Och visst känns det lite bättre att klara sig på det som finns i skogen istället för det man bär med sig?
 
teoek; sa:
De senaste åren har jag börjat att mera sällan bära med mig kök när jag är ute till fördel för elden. En tändsticksask och några näverbitar i en plastpåse väger garanteret mindre än det lättaste gasköket med bränsle. Detta fungerar naturligtvis bäst i skogslandet, men det går att hitta dugbar ved långt upp mot kalfjället.

Att klara sig med enbart eld under flera dagar kräver en del kunnande, i synnerhet om vädret är dåligt och skogen är genomblöt och jag skulle vilja hävda att det hursomhelst är "basic" kunskaper man bör ha för att klara av ett haveri på köket man bär med sig.

Och visst känns det lite bättre att klara sig på det som finns i skogen istället för det man bär med sig?

Hur bär du dig åt om det råder eldningsförbud pga parkregler eller torka vilket inte är ovanligt.
Dumt råd!

Bättre då att använda en http://www.trailstove.com


peter
 
Svagheten med öppen eld är ju den du är inne på, att den kräver en hel del skicklighet. Det finns inte många som haft anledning att öva sig så mycket att de kan lita på att alltid i alla lägen kunna göra upp eld. Framförallt inte på fjället. Och framförallt inte när man som bäst behöver det; i riktigt skitväder.

Annars är det ju en ganska lätt lösning även om medhavd näver väger en del för längre turer och man kanske vill ha en stadigare kniv än annars.

Ultralätt-gurun Ray Jardine använde ju kokeld på sina senaste långturer längs Appalachian Trail etc.

Här finns en lättare variant på "spis":
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/bushbuddy_ultra_wood_stove.html

Jörgen
 
ping; sa:
Hur bär du dig åt om det råder eldningsförbud pga parkregler eller torka vilket inte är ovanligt.
Dumt råd!

Bättre då att använda en http://www.trailstove.com

Inget dumt råd alls tycker jag. Råder det eldningsförbud pga parkregler eller torka så får man såklart ta med sig kök, svårare än så är det ju inte. En trailstove är väl däremot inte särskilt bra råd, eftersom det är öppen eld i den =

1) du måste ta ved (parkregler?)
2) öppen eld = brandfara ( torka..) Även om gaskök också innebär att det finns risk att det börjar brinna så är risken iaf mindre ;)
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Svagheten med öppen eld är ju den du är inne på, att den kräver en hel del skicklighet. Det finns inte många som haft anledning att öva sig så mycket att de kan lita på att alltid i alla lägen kunna göra upp eld. Framförallt inte på fjället. Och framförallt inte när man som bäst behöver det; i riktigt skitväder.

Jörgen

Fördelen med Trailstove är att den är kompatibel med Trangiabrännaren,så vid risk för riktigt sunkigt väder kan man ha med ett par uppkok i reserv.


peter
 
Behövs kök öht?

Jag vill gärna ha varm mat åtminstone en gång om dagen, men min reskompis de sista åren käkar musli tre gånger per dag, 2 dl per gång och mjölk gjord av mjölkpulver. Hennes utrustning för matlagning består utav en sked och en kåsa och det klarar hon sig fint på. Och vi går inte och provianterar i stugorna stup i kvarten....

Varför krångla till det mera om det nu ska vara lättlätt??

Att göra upp eld tycker jag är för mycket fumlande, man ska leta ved, en lämplig plats, platsen ska lämnas i ordentligt skick osv. Finns inget jag avskyr mer än att komma fram till ett ställe där någon lämnat en prydlig hög med kol eller bränd vegetation. Eller än värre en ring sotiga stenar. är jag ensam om det bland alla brasfetischister?
 
öringen; sa:
ping; sa:
Hur bär du dig åt om det råder eldningsförbud pga parkregler eller torka vilket inte är ovanligt.
Dumt råd!

Bättre då att använda en http://www.trailstove.com

Inget dumt råd alls tycker jag. Råder det eldningsförbud pga parkregler eller torka så får man såklart ta med sig kök, svårare än så är det ju inte. En trailstove är väl däremot inte särskilt bra råd, eftersom det är öppen eld i den =

1) du måste ta ved (parkregler?)
2) öppen eld = brandfara ( torka..) Även om gaskök också innebär att det finns risk att det börjar brinna så är risken iaf mindre ;)

Nja,några småpinnar brukar alltid finnas och läs inlägget ovan (Hann inte se detta) ang Trangiabrännaren,den varianten funkar ju även vid brandfara.


peter
[Ändrat av ping 2007-05-03 kl 16:41]
 
Smidigt

teoek; sa:
De senaste åren har jag börjat att mera sällan bära med mig kök när jag är ute till fördel för elden. En tändsticksask och några näverbitar i en plastpåse väger garanteret mindre än det lättaste gasköket med bränsle. Detta fungerar naturligtvis bäst i skogslandet, men det går att hitta dugbar ved långt upp mot kalfjället.

Att klara sig med enbart eld under flera dagar kräver en del kunnande, i synnerhet om vädret är dåligt och skogen är genomblöt och jag skulle vilja hävda att det hursomhelst är "basic" kunskaper man bör ha för att klara av ett haveri på köket man bär med sig.

Och visst känns det lite bättre att klara sig på det som finns i skogen istället för det man bär med sig?

Förvisso... Visst är mysfaktorn svårslagen med en brinnande eld i skogslandet. Är möjligheterna sådana så använder jag eld när jag är ute. Men inte när jag vandrar.. Att snabbt kunna koka upp en kopp te/kaffe i dåligt väder med gasköket och sedan gå vidare är kanske inte livsavgörande men det kan kännas som det ibland :)!
Oxå svårt att elda i tältets absid!

Men tändstickor är Alltid med som back-up!

//A
 
På kortare turer i skogsterräng har jag nästan aldrig nåt kök med mig och jag eldar ofta också i fjällmiljö (även om jag då alltid har kök med mig). En liten eld för att koka lite vatten är inget stort projekt men ett kök är ju lite smidigare och ffa lättare om det regnar och är blött. Man har helt enkelt lite större marginaler med ett kök och dessutom tycker jag det är skönt att ligga och tryna i tältet och laga mat i absiden om det spöregnar.
 
Jag har nog tillbringat min mesta "outdoorstid" i norrländskt lågfjällsland. Jag har aldrig med kök på dessa turer utan eldar alltid.

I det hänseendet är rådet utmärkt.

På fjället är det mer ont om ved. I någon mån så beror ju detta också på hur "alla" andra gör. Om ingen annan eldar finns det ju större möjligheter att hitta bränsle utan att göra spår i naturen.

I praktiken är det dock så att när jag t ex paddlar och klättrar i Mälardalen och däromkring så har jag mitt kök med mig, beroende på att dessa marker är så pass frekventerade av andra klättrare och kanotister. Ibland finns utmärkta möjligheter att göra brasa, och då gör jag det, men ser inte det som primär lösning.
 
Mezzner; sa:
Jag har nog tillbringat min mesta "outdoorstid" i norrländskt lågfjällsland. Jag har aldrig med kök på dessa turer utan eldar alltid.

I det hänseendet är rådet utmärkt.

På fjället är det mer ont om ved. I någon mån så beror ju detta också på hur "alla" andra gör. Om ingen annan eldar finns det ju större möjligheter att hitta bränsle utan att göra spår i naturen.

I praktiken är det dock så att när jag t ex paddlar och klättrar i Mälardalen och däromkring så har jag mitt kök med mig, beroende på att dessa marker är så pass frekventerade av andra klättrare och kanotister. Ibland finns utmärkta möjligheter att göra brasa, och då gör jag det, men ser inte det som primär lösning.

Jag har gjort turer där jag eldar på kvällen men använder köket på morgonen (latmasken ;) ). På så sätt spar man lite bränslevikt, slipper att tampas med myggen det första man gör och kan vara ute längre tid :).

I befolkade trakter gör jag dock som du dvs använder kök om det inte finns eldplatser med ved etc.

//J
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.