Läget på havtornsfronten?

Jag börjar bli lite sugen på att bege mig ut och plocka havtorn. Är det någon som vet om de är mogna nu (vid Upplands-/Sörmlandskusten)?
 
Jag börjar bli lite sugen på att bege mig ut och plocka havtorn. Är det någon som vet om de är mogna nu (vid Upplands-/Sörmlandskusten)?

Vid Billudden var de fina i lördags, men det är väl ungefär så långt från Sörmlandskusten man kan komma om man fortfarande är kvar i Uppland.
 
Traditionellt

brukar det heta att havtornets sydgräns i området är vid Svartlöga. Men det finns havtorn även längre söderut typ Skånes kuster. Tror att man med fördel kan plocka havtornsbär senare typ efter frosten.

Thure
 
brukar det heta att havtornets sydgräns i området är vid Svartlöga. Men det finns havtorn även längre söderut typ Skånes kuster. Tror att man med fördel kan plocka havtornsbär senare typ efter frosten.

Thure


Jag har aldrig sett så mycket havtorn som i dynlandskapet längs Holländska kusten.
 
Hittar inte

någon utbredningskarta när jag googlar men den här uppgiften från http://www.cbm.slu.se/publ/biodiverse/98_2.pdf "År 1683 förbjöds ödeläggelse av havtornssnår på Jyllands västkust eftersom dess rötter förhindrar sandflykt. Uppgifter från 1600-talets Lønne socken visar att dess invånare hämtade merparten av sitt bränsle från buskage med havtorn och därmed bidrog till sandflykten. Havtornsbetydelse som sandbindare framhålls för övrigt även i moderna översikter i ekonomisk botanik.

Havtorn etablerar sig lätt på stränder kanske för att busken tål saltvatten relativt bra men konkurreras ut av andra växter senare. Detta anses kunna vara en förklaring tll att busken är vanligare utmed Norrlandskusten där landhöjningen är större än längs kusten från Stockholms skärgård och söderut. Men som sagt så finns busken på sandstränder på andra håll.

Thure
 
I norr har vi landhöjning, därför frigörs hela tiden nya strandområden som kan koloniseras. Medan de ställen där den växer i övrigt verkar vara sandiga områden (t ex Danmark, Holland), där den slipper konkurrens från andra växter.
 
Dessutom är ju havtorn kvävefixerande vilket är en klar konkurrensfördel i vissa miljöer. Jfr med gråal som utgör stor del av strandskogarna på de ur havet nyligen uppstigna bottenviksstränderna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.