Läckande skalvantar - orimligt test?

Jag ville för ett år sedan skaffa mig ett handsksystem bestående av urtagbara innervantar och en vattentät skalvante. Därför köpte jag i våras ett par Seam sealed shell Mitt från Hestra. Dessa marknadsförs som vattentäta, såsom jag tolkar det hela:

https://hestragloves.com/sport/sv-se/gloves/outdoor/seam-sealed-shell-mitt/100/

När jag använde dessa till att gräva en snöbivack under en påsktur upptäckte jag att de inte höll tätt. Väl hemkommen reklamerade jag dessa, och fick i lördags fick ett par nya vantar, samma sort som tidigare.

När jag kom hem med dessa igår kväll så beslöt jag mig för att testa deras vattentålighet direkt, innan jag råkade ut för någon överraskning i skarpt läge. Jag vrängde vanten ut och in, för att kunna få belastningen från rätt håll. Därefter fyllde jag vatten i vanten, d.v.s. i det som normalt sett utgjorde utsidan på vanten.

Omedelbart började det tränga fram droppar genom sömmarna, d.v.s. redan innan vanten var full med vatten. Bedömd vattenpelare ca 50 mm...
Detta var alltså en sprillans NY vante! HELT OANVÄND. Den är med andra ord inte i närheten av att vara vattentät. Naturligtvis kommer jag reklamera den också och så klart inte välja samma modell igen, men jag undrar:

Ska inte en vattentät vante klara av det testet? Är det orimligt att en vattentät vante ska kunna hålla kvar vatten i sig? Notera att jag i första fallet blev blöt vid snöbivackbygge och vanten var då en dag gammal.

Jag tycker att det är lite slött att kalla skiten för vattentätt när det så uppenbart är ett konstruktionsfel. Min tidigare reklamation verkar ju inte ha fått genomslag alls, varken i konstruktion eller i marknadsföring.
 
Senast ändrad:
Det är numer helt normalt att produkter inte håller måttet. Det är bara att slänga och köpa nya. Orkar du driva det mot Hestra vore det ju ett bidrag till att motverka utvecklingen.
 
Det står att tyget är vattentätt. Sen står det iofs tejpade sömmar. Du skriver att vatten tränger in genom sömmarna, är det tejpade sömmar så ser man väl inte sömmarna utan det borde vara att man ser vatten komma ut under tejpen?
 
Jag kan ju tillägga att jag har så klart mailat till Hestra också och avvaktar svar. Jag har bifogat nedanstående bild (i och för sig upp och ner...).
 

Bilagor

  • IMG_0291.JPG
    IMG_0291.JPG
    104.2 KB · Visningar: 1,148
Det står att tyget är vattentätt. Sen står det iofs tejpade sömmar. Du skriver att vatten tränger in genom sömmarna, är det tejpade sömmar så ser man väl inte sömmarna utan det borde vara att man ser vatten komma ut under tejpen?

Ja det är korrekt. Se bilden. Det kommer genom tejpen. Övertolkar jag informationen på Hestras hemsida? Borde jag räkna med läckage genom tejpen? Jag är helt seriös med frågan. Det kanske är jag som är naiv?

Kanske är inte sömmarna tänkta att vara vattentäta trots att de är tejpade. Det läcker rätt friskt genom dem. Fast då kan jag tycka att man skulle kunna vara lite ärligare med det, så att trögtänkta personer som jag fattar det.
 
Jag ville för ett år sedan skaffa mig ett handsksystem bestående av urtagbara innervantar och en vattentät skalvante. Därför köpte jag i våras ett par Seam sealed shell Mitt från Hestra. Dessa marknadsförs som vattentäta, såsom jag tolkar det hela:

https://hestragloves.com/sport/sv-se/gloves/outdoor/seam-sealed-shell-mitt/100/

När jag använde dessa till att gräva en snöbivack under en påsktur upptäckte jag att de inte höll tätt. Väl hemkommen reklamerade jag dessa, och fick i lördags fick ett par nya vantar, samma sort som tidigare.

När jag kom hem med dessa igår kväll så beslöt jag mig för att testa deras vattentålighet direkt, innan jag råkade ut för någon överraskning i skarpt läge. Jag vrängde vanten ut och in, för att kunna få belastningen från rätt håll. Därefter fyllde jag vatten i vanten, d.v.s. i det som normalt sett utgjorde utsidan på vanten.

Omedelbart började det tränga fram droppar genom sömmarna, d.v.s. redan innan vanten var full med vatten. Bedömd vattenpelare ca 50 mm...
Detta var alltså en sprillans NY vante! HELT OANVÄND. Den är med andra ord inte i närheten av att vara vattentät. Naturligtvis kommer jag reklamera den också och så klart inte välja samma modell igen, men jag undrar:

Ska inte en vattentät vante klara av det testet? Är det orimligt att en vattentät vante ska kunna hålla kvar vatten i sig? Notera att jag i första fallet blev blöt vid snöbivackbygge och vanten var då en dag gammal.

Jag tycker att det är lite slött att kalla skiten för vattentätt när det så uppenbart är ett konstruktionsfel. Min tidigare reklamation verkar ju inte ha fått genomslag alls, varken i konstruktion eller i marknadsföring.

Jag tycker som du, den borde vara vattentät.
Det tråkigaste i detta är ju att Hestra köper sig fria i marknadsföringen, vanten ska VÄSENTLIGEN värma och skydda handen.

Ja, ALLT vatten kommer inte in i handsken, inte ens det mesta.. den skyddar VÄSENTLIGEN mot vatten.

Trist när ett fabrikat med god renommé börjar sälja skit och försöker slingra sig ifrån det.
Enda sättet att få dem att förbättra sig är väl att kräva pengarna tillbaka pga att det är en undermålig produkt, samt att många gör det. Det finns ingen bättre drivkraft för produktutveckling än att hota profit.
 
Testade och vattenfylla mina väl använda KM Greppet.
Efter en minut började det komma igenom längst ner på vanten samt även på tummen.
Inge stadigt dropp kanske några i minuten.
Kändes godkännt.

Vad kan man kräva av en så komplicerad produkt med många vinklar?

Men om det börjar läcka direkt så ser iallafall jag det som underkännt.
 
Rukkas MC-regnvante är vattentät, den tål snöbivackarbeten. För bättre friktion kan insidan målas med sträv gummifärg.
go tur
 
Testade och vattenfylla mina väl använda KM Greppet.
Efter en minut började det komma igenom längst ner på vanten samt även på tummen.
Inge stadigt dropp kanske några i minuten.
Kändes godkännt.

Vad kan man kräva av en så komplicerad produkt med många vinklar?

Men om det börjar läcka direkt så ser iallafall jag det som underkännt.

Jag köpte ett par Hestra-handskar år 2000 på utförsäljning för 100:-. De var i GoreTex (som jag för övrigt absolut inte har stora förväntningar på när det gäller vattentäthet). Luddet i dem försvann snart, så jag kom att använda dem vid cykling till och från jobbet nästan året runt. År 2010 fyllde jag dem med vatten utan att vränga dem (lite pilligt med handskar) och hängde dem över ett helt slätt papper. Efter 6 timmar med kontroller till och från var läckaget noll, alltså inte en droppe hade läckt ut. Väldigt bra tyckte jag. Särskilt med tanke på priset och användningstiden (1500 h arbetspendling med cykel och kanske 1000 h övrigt friluftsliv). Tyvärr glömde jag dem på bussen något år senare.

Men min poäng är att om det går att få en handske vattentät så borde det gå med en vante också. Jag håller helt och fullt med om att många delar ställer till det. Men jag har faktiskt haft helt täta handskar en gång och det glömmer jag inte. Det borde gå att få till en tät tumvante.
 
Rukkas MC-regnvante är vattentät, den tål snöbivackarbeten. För bättre friktion kan insidan målas med sträv gummifärg.
go tur

Tja, det får väl bli något sådant istället. Jag är öppen för allt. Funkar de till övrigt vinterpyssel? (Nej, jag menar inte att man ska köra skidor i dem i 12 timmar på högvarv utan att svettas.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.