Ladda mobil med cykelkraft

En liten fundering:
Är det någon här som experimenterat med att ladda tex mp3-spelare och mobil med en ombyggd dynamo? Finns sådana adaptrar att köpa? Vore ju guld värt när man är ute och trampar..
 
Jag byggde en sån till min dynamo efter en ritning jag hittade på nätet. Och visst laddade den så länge jag cyklade, men laddningen upphörde varje gång jag stannade vid rödljus och kartläggning m.m. På en kort stund förstörde jag mobilens batteri. Man ska ju ladda fullt var gång man laddar. Ett par tyskar jag träffade på hade lösningen. De laddade via navgenerator upp en ackumulator som sedan laddade mobilen även när de stod stilla. Vad de hade för grejor minns jag inte, men det var inga hembyggen iaf!
 
Jag byggde en sån till min dynamo efter en ritning jag hittade på nätet. Och visst laddade den så länge jag cyklade, men laddningen upphörde varje gång jag stannade vid rödljus och kartläggning m.m. På en kort stund förstörde jag mobilens batteri. Man ska ju ladda fullt var gång man laddar.

Det där är en kvarleva från tiden innan lithium-jon batterier (NiMH var det då). Däremot med ett nytt Lithium-batteri ska/bör man låta det ladda ur helt iaf 3 gånger innan det blir en jämn förbrukning. Annars kan man ladda och koppla ur ett modernt batteri hur man vill.

Min gissning är att din dynamo inte gav en jämn spänning eller något åt det hållet. Därför är ett annat batteri som mellanlagring önskvärt innan man matar med ful-el :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.