La Sportiva

Hello everyone :)

Tänkte kolla om det finns nån som man hjälpa mig lite grann med val av mina första klätterskor. Har varit i Friluftsland och provat flera olika par Evolv (Pontas, Bandit), Rock Pillars (Moab, Top Gun) och La Sportiva (Katana). Jag har hört mkt om att Rock Pillars töjer sig rätt så mkt och att efter ett år kan det vara minst 1 storleks skillnad. Sen har jag en ganska lång och smal fot så Evolv skor var alldeles för breda runt hälen. La Sportiva passade utmärkt, satt perfekt på foten, var väldigt bekväm och behaglig att klättra i men modellen Katana kostar nästan 1200kr och det tycker jag är lite dyrt för första par. Jag undrar därför om nån kan uttrycka sig om en annan modell av La Sportiva som skulle kunna passa mig lika bra men kosta under 900-1000kr?

Thx på förhand!!!!
 
Om du är så nöjd med La Sportiva Katana som du skriver så är det definitivt väl använda pengar. Slå till!
 
Håller absolut med sköna skor är svårt att hitta så det är värt någon krona extra du har igen det i komfort och klätterglädje jag lovar!!!

Never hurt in the air!!
 
Catana

Jag håller med Staffan! Skaffa ett par Catana - sköna och enkla. Jag har själv smala fötter - mig passar de utmärkt - både för sportklättring, bouldring och tradklättring. Se till att inte köpa onödigt små...
 
Tack så mkt!!! :) Gör nog så att jag köper de ändå för att jag verkligen tycker de är sköna :) Va menar du bara med onödigt små? ska de passa perfekt alltså? Jag brukar ha storlek 39 på vanliga skor. Har provat Catana i 38 och tyckte de satt perfekt (asså inte en enda mm för små). Är det då dem jag ska ta eller är det bättre med en storlek mindre/tightare? Töjs de mkt?
 
Jag har ett par La Sportiva Muira och tyvärr har dessa töjt sig så mkt att jag inte kan använda dem längre.

Jag köpte ett par som satt tajt men inte inte för smått. 1 månad senare var dessa ca 1 nummer för stora och jag började halka av lister och små chips. mkt irriterande.

Så MITT råd är att gå på ännu lite mindre skor :D
 
Skostorlek

Min garderob är full av för små klätterskor. Visst töjer sig skor men min erfarenhet är att skor som är "precis" i butiken är för små i berget. Välj inte skor som känns tajta redan vid provning i affären.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.