La Sportiva, Miura, Cobra, Katana?

Hej på er. Jag är nybörjare och har börjat fundera på att köpa mina första klätterskor. Jag har hört att La Sportiva gör klätterskor för folk med ganska smala fötter och det borde passa mig. Jag har varit inne på en butik och provat lite skor och det känns som om La Sportiva passar mig bäst. Det enda varianten av La Sportiva skor de hade i butiken var Miura.

Om jag har fattat det hela rätt så är Miura den lite äldre modellen. Både Cobra och den nyare Katana är byggda på samma sula och grundstomme som den äldre Miuran.

Är det dumt att köpa den äldre modellen Miura?

Kan man lita på att storlekarna stämmer mellan modellerna d.v.s. kan jag prova ut skostorleken med Miura och sedan köpa ett par t.ex. Katana i samma storlek och vara ganska säker på att de passar?

Jag har nog tänkt att till en början använda skorna för inomhusklättring men vill även kunna använda dem för utomhusklättring på sommaren.
 
Nej storlekarna stämmer inte mellan modellerna.

Jag har också smalla fötter och har haft två par miura. De är bra skor som håller länge, men fiveten gummit är bättre men de skorna håller inte lika länge.

LaSportiva gummit velcro(?) är bra i början men blir inte bra när de är gamla, det är i alla fall min åsikt, gummit torkar.

Häng inte upp dig på ngn fabrikat utan prova alla du skor du hittar. Jag har precis köpt ett par fiveten Anasasi velcro och tycker att de är MYCKET bättre. Men det ska man känna själv.

//Gustaf
 
Cobra och miura.

Har själv ett par cobror och har innan detta haft miura och innan dess ett par cobror till. Cobrorna är ju en toffel och passar därför där skor med mjuk sula passar bäst: brant klättring (överhängande), bouldering, eller "mysklättring inomhus". Miuran är ju en doja med skosnöra, och med något bättre förstärkningar. Dessutom är skon tunt fodrad, så den töjer sig inte lika mycket. Bättre sko till "lite av det mesta" och "extrem klättring utomhus" således.
Har aldrig ägt en katana, eller ens testat den, men jag är nöjd med mina cobror. De passar helt enkelt mina fötter bäst.

Vad det gäller storlekar, så kan jag säga att det är VÄLDIGT individuellt, även från par till par, speciellt med de skor som inte är fodrade (cobra, t.ex.) Du borde alltså pröva ett par i butiken, innan du köper dem, för att slippa trassel med reklammationer etc.

Det finns inga skäl att inte köpa miura ifall de känns bra. Många av världens bästa klättrare har dem. Andra klättrare har andra skor. Det är egentligen helt en fråga om tycke och smak. Jag gick tillbaka till Cobrorna för att jag tyckte att de var skönare. Dessutom är jag lite skrockfull, och när jag nu har klättrat som hårdast i mina (gamla) cobror så... well... ni hajar. Det blev ett par cobror igen.

Miura är emellertid en bra doja, ifall den passar bra på din fot. Inte tu tal om saken! Lycka till i klätterskodjungeln!

/Kotten
 
Tack för alla tips. Jag ska begrunna dem och sedan ge mig ut i den kommersiella delen av klätterdjungeln och köpa mig ett par skor.
 
Appropå storleksskillnader inom samma märke kan jag inte annat än instämma. Exempelvis har jag stl 41 av Scarpa Vortex men 42.5 Scarpa Reflex. Ganska stor skillnad inom samma märke alltså.
 
Skillnader i storlek

Det lönar sig definitivt att prova personligen och inspektera de skor man köper. Har erfarenhet av att två par av samma sko (Miura) i samma storlek kan vara av lite olika storlek. Skillnaden är visserligen inte stor (några mm i längd) men känns klart i tårna och ger skorna en lite olika kännsla.
Dessutom lönar det sig att inspektera att randen på skon är jämnt limmad efersom även ett litet 'veck' t.ex. vid stortåspetsen gör att det blir hål i randen på nolltid. Kolla också att sulans limning är ok.

Det är beklagligt att kvalitetskontrollen på klätterskor inte är något vidare. Lokala klätteraffären fick in ett parti 5.10 skor av vilka hälften kom tillbaks pga tillverkningsfel(sulan lossnade eller randen sprack!) inom en par veckor.
 
nån som har scarpa dominator..? Kommentarer.. Köpte just ett par och de verkar fungera bra, men är nybörjare och har inte mycket att jämföra med.. någon som har mer erfarenhet?
 
Scarpa Dominator

Jag har ett par Scarpa dominator som jag hunnit klättra med 10-15 gånger. De är lite hårda enligt mitt tycke. Så här i efterhand önskar jag att jag köpt något mjukare skor som formar sig mer efter foten istället för att foten formar sig efter skon. Men i övrigt fungerar de utmärkt!
 
Jag äger ett par scarpa dominator velcro och dom är helt okej, kan stå på nästan ingenting(jämfört med mina gamla iallafall).
Vad jag fortfarande undrar över är varför det är så mycket "böj" på dom, kan vara för att inte tårna ska luta uppåt när man står på nåt litet, nå som vet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.