La Sportiva, Miura, Cobra, Katana?

Hej på er. Jag är nybörjare och har börjat fundera på att köpa mina första klätterskor. Jag har hört att La Sportiva gör klätterskor för folk med ganska smala fötter och det borde passa mig. Jag har varit inne på en butik och provat lite skor och det känns som om La Sportiva passar mig bäst. Det enda varianten av La Sportiva skor de hade i butiken var Miura.

Om jag har fattat det hela rätt så är Miura den lite äldre modellen. Både Cobra och den nyare Katana är byggda på samma sula och grundstomme som den äldre Miuran.

Är det dumt att köpa den äldre modellen Miura?

Kan man lita på att storlekarna stämmer mellan modellerna d.v.s. kan jag prova ut skostorleken med Miura och sedan köpa ett par t.ex. Katana i samma storlek och vara ganska säker på att de passar?

Jag har nog tänkt att till en början använda skorna för inomhusklättring men vill även kunna använda dem för utomhusklättring på sommaren.
 
Nej storlekarna stämmer inte mellan modellerna.

Jag har också smalla fötter och har haft två par miura. De är bra skor som håller länge, men fiveten gummit är bättre men de skorna håller inte lika länge.

LaSportiva gummit velcro(?) är bra i början men blir inte bra när de är gamla, det är i alla fall min åsikt, gummit torkar.

Häng inte upp dig på ngn fabrikat utan prova alla du skor du hittar. Jag har precis köpt ett par fiveten Anasasi velcro och tycker att de är MYCKET bättre. Men det ska man känna själv.

//Gustaf
 
Cobra och miura.

Har själv ett par cobror och har innan detta haft miura och innan dess ett par cobror till. Cobrorna är ju en toffel och passar därför där skor med mjuk sula passar bäst: brant klättring (överhängande), bouldering, eller "mysklättring inomhus". Miuran är ju en doja med skosnöra, och med något bättre förstärkningar. Dessutom är skon tunt fodrad, så den töjer sig inte lika mycket. Bättre sko till "lite av det mesta" och "extrem klättring utomhus" således.